Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Naturskyddsföreningen beklagar regeringsförslag

Bltrafik gynnas i förhållande till kollektivtrafik om regeringens förslag att behålla det nuvarande reseavdraget behålls. Foto: Ulo Maasing.

Naturskyddsföreningen ansluter sig nu till kritikerna av regeringens förslag (klicka här) att behålla det gamla reseavdraget och dessutom öka subventionerna för bilpendlare. Regeringen och dess samarbetsparti SD meddelade på torsdagen att man vill riva upp sommarens riksdagsbeslut om ett reformerat reseavdrag. Naturskyddsföreningen säger sig vara mycket oroad över den destruktiva riktning vi nu ser inom miljöpolitiken.

– Att den nya regeringen och dess samarbetsparti SD i rekordfart skrotar en reform som i närtid skulle leda till minskade utsläpp av koldioxid och minska trafikens miljöpåverkan är mycket oroande. Regeringen och SD väljer att satsa på en subvention som leder till ökade utsläppen, förstärker ojämlikheter, riskerar att försvaga kollektivtrafiken och som premierar avdrag för trängselskatt i stället för att gynna landsbygden. Det här går åt fel håll, säger Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter på Naturskyddsföreningen.

Enligt Natursyddsföreningen kommer regeringens förslag bland annat att leda till att skattesubventionen till trafik ökar med sammanlagt ca 1,6 miljarder kronor 2023 när avdragsbeloppet höjs från 18,50 till 25 kronor.

Naturskyddsföreningen varnar för ökade utsläpp av växthusgaser och övrig miljöpåverkan, såsom utsläpp av partiklar och kväveoxider, från arbetsresor. Förslaget leder även till negativa effekter på transporteffektiviteten genom att biltrafik gynnas i förhållande till kollektivtrafik som inte omfattas av höjningen, skriver organisationen.

Kommuner drabbas om förslaget genomförs anser Naturskyddsföreningen. Det gäller särskilt landsbygdskommuner. Ett återinförande av reseavdraget enligt förslaget beräknas varaktigt minska de kommunala skatteintäkterna med 6,8 miljarder kronor per år från 2023, jämfört med beslutade regler. Underlaget för den kommunala inkomstskatten kommer i genomsnitt minska procentuellt mer i landsbygdskommuner jämfört med i storstadskommuner enligt föreningens kalkyler.

Man varnar också för att förslaget förstärker ekonomiska orättvisor.

– Det föreslagna avdraget innebär en större skattelättnad ju högre individens marginalskatt är och gynnar i högre utsträckning män än kvinnor. Färre kommer också att få avdrag.

– En återgång till ett reseavdrag uppskattas minska antalet individer som omfattas av skattelättnaden med ca 290 000, men ökar ändå miljöpåverkan.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)