Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sammanbrott för SL:s biljettläsare

Trasig biljettläsare i SL-trafiken. Just den här läsaren accepterar inte appbiljetter som den ska, men felet varierar från läsare till läsare. Foto: Ulo Maasing.

De nya biljettläsarna i SL-trafiken krånglar – och accepterar inte de betalkort och appbiljetter som de ska. I tunnelbanan och pendeltågssystemet är ungefär var tionde biljettläsare ur funktion. SL skyller på det ökade resandet efter pandemin. ”Belastningen i systemet har ökat mycket”, säger Henrik Palmér, försäljningsansvarig på trafikförvaltningen vid Region Stockholm till Svenska Dagbladet.

På SL:s facebooksida vädrar många resenärer sin ilska och frustration över problemen och talar om köer och kaos.

Felet varierar dessutom från biljettläsare till biljettläsare. Ibland går det att blippa digitala mobilbiljetter, men inte SL-korten eller betalkort. Ibland går det inte att blippa något alls i läsaren.

Enligt Henrik Palmér är en avgörande förklaring till problemen att resandet har ökat efter pandemin.

– Belastningen i systemet har ökat mycket och varje läsare gör otroligt mycket mer varje dag, säger han till SvD.

SL har själv till stor del utvecklat systemet.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Nya läsare som inte kan läsa biljetter?
    I bussen blir man många gånger kraftigt försenad för att så många inte får sin mobilkod att läsas av maskinen.
    Upphandling av varor och tjänster till lägsta pris, varför tror man då att det ska fungera?

  2. Upphandlar man med mål att det ska kosta så lite pengar som möjligt (enorma belopp ändå), så får man ren skit när det gäller både hårdvara, mjukvara, och supporttekniker…..

    / Perka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)