Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Två nya bussmodeller från MAN

Busstillverkaren MAN har visat upp det allra första exemplaret av sin kommande 10,5-metersversion av elbussen Lion´s City E. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN har haft premiär på två nya bussar. Det är dels en mindre version av den eldrivna stadsbussen Lion´s City E, dels en ny version av regionbussen Lion´s Intercity LE. Den nya versionen är mer anpassad för stadstrafik än den första som presenterades förra hösten (klicka här) och som även visades på Persontrafikmässan i Älvsjö förra veckan. Bussmagasinet.se fanns på plats i München när MAN premiärvisade de två nya modellerna.

Lion´s Intercity LE finns på marknaden i början av nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Stadsbussversionen av Lion´s Intercity LE som vi har tittat på kommer att finnas ute på marknaden i början av nästa år i två längder: 12,44 och 13,14 meter.

Den kommer att finnas både som dieselbuss och som lätthybrid, eller EfficientHybrid, som MAN har döpt tekniken till.

Låggolvsdelen sträcker sig fram till mittdörrarna. Foto: Ulo Maasing.

Året efter kommer även en 14,46 meter lång version, även den som lätthybrid och som dieselbuss som naturligtvis även kan köras på HVO eller annan biodiesel. Lätthybriden ger en bränslebesparing på upp till cirka tio procent.

I den buss vi såg på fanns det exceptionellt stor plats för rullstolar, barnvagnar mm. Foto: Ulo Maasing.

Lion´s Intercity LE har en låggolvsdel fram till mittdörren, sedan är det tre trappsteg upp till de första stolsraderna i höggolvsdelen och ytterligare trappsteg till stolsraderna längst bak.

Eftersom stolarna är placerade allt högre upp ju längre bak i bussen man kommer blir det något av en teatersittning i bussens bakre del.

Som tillval finns möjligheten att få några små extra fönster vid de främsta stolsraderna i höggolvsdelen. Foto: Ulo Maasing.

Det beror enkelt uttryckt på att MAN:s konstruktörer har strävat efter att hålla nere kostnaderna för Intercity LE och därför undvikit att börja från scratch med konstruktionen. Istället har man kombinerat främre delen av låggolvsbussen Lion´s City med den bakre delen av höggolvsbussen Lion´s Intercity.

En finess är att det som tillval vid de första stolsraderna efter mittdörren finns en möjlighet få några extra, mindre fönster under de vanliga. Så var det på den buss vi tittade på och de små extrafönstren bidrar överraskande mycket till att ge interiören en luftig och ljus känsla. Vid samtliga stolsrader finns naturligtvis USB-kontakter, både de gamla kontakterna och USB-C som är den nya standarden.

Låggolvsdelen är mycket rymlig och lättstädad med väggupphängda stolar och på visningsbussen med exceptionellt stort utrymme för rullstolar, barnvagnar med mera. Förarplatsen är tolv centimeter högre placerad än på en vanlig låggolvsbuss så att föraren möter passagerarna i ögonhöjd.

Motorn är MAN:s sexcylindriga nioliters D1556 LOH som kan fås med en effekt på 280, 330 eller 360 hästkrafter och med ett högsta vridmoment mellan 1200 och 1600 Nm. Motorn kan kombineras med lätthybrid som minskar bränsleförbrukningen, särskilt vid start från hållplatser eller trafikljus. Som växellåda kan köparen välja mellan Voith DIWA.6 fyrväxlade låda eller sexväxlade nya ZF Ecolife 2.

Såväl belysningen inne i bussen som strålkastare och bakljus utgörs av LED-lampor.

Midibussen Lions City 10 E kompletterar MAN:s elbussfamilj. Foto: Ulo Maasing.

På MAN:s eMobility days i München nyligen visade busstillverkaren för första gången den senaste tillökningen i sin elbussfamilj, Lion´s City E. Det är en kompakt midibuss på 10,5 meter som kompletterar MAN:s övriga batteridrivna stadsbussar på 12,2 och 18,1 meter.

MAN:s konstruktörer har utnyttjat elbussfamiljens modulära konstruktion. Man har utgått förstlingen i elbussfamiljen, Lion´s City 12 E som har haft stora framgångar, inte minst i Sverige och som tidigare i år av en internationell expertjury utsågs till Årets Buss i Europa. Det innebär att bredd, höjd och överhäng på midibussen är samma som på tolvmetersbussen, likaså motorplaceringen som inte stjäl något utrymme från passagerarna.

Interiören i det allra första exemplaret av Lion´s City 10 E. Foto: Ulo Maasing.

Konstruktörerna har helt enkelt tagit bort en fönstermodul mellan axlarna – och vips fick man en midibuss istället för en normalstor stadsbuss, 10,5 meter lång och cirka 350 kilo lättare än tolvmetersversionen.

Den mindre modellen kan ta upp till 33 sittande och totalt 80 resenärer. Om bussen förses med en tredje dörr längst bak blir antalet sittplatser 29.

Att bussen har kortats av innebär också en kortare hjulbas, 4,4 meter mot storebrors cirka 6 meter, och vändradie.  Denna är nu blygsamma 17,2 meter. Mycket behändigt på trånga slingrande gator i mindre eller äldre städer.

Bussen kan fås med fyra eller fem takmonterat paket med NMC-batterier (litiumjon) med en maximal effekt på 400 kWh som ger en räckvidd på 300 kilometer, alternativt 320 kWh batterikapacitet med 235 kilometers räckvidd.

Motorn är samma MAN centralmotor som på tillverkarens övriga elbussmodeller och har en toppeffekt på 240 kW. Laddning sker i depå via CCS-kontakt och högsta laddkapacitet är 150 kW.

Produktionsstarten vid MAN:s fabrik i polska Starachowice är planerad till början av nästa år.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)