
Kollektivresandet missgynnas om regeringen behåller dagens reseavdrag och höjder det kraftigt för arbetsresor med bil, anser Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.
Bransch- och arbetsgivar-organisationen Sveriges Bussföretag säger bestämt nej till regeringens förslag att behålla det nuvarande reseavdraget istället för att införa en färdmedelsneutral skattereduktion. Regeringens förslag innebär att reseavdraget i sin nuvarande form ska behållas och avdraget för arbetsresor med bil höjs kraftigt. Det betyder att den nya modellen för skattelättnad för arbetsresor som skulle träda i kraft vid årsskiftet inte ska införas. Så sent som i juni röstade samtliga riksdagspartier utom SD enhälligt för den nya modellen. Men nu har regeringspartierna kovänt i frågan.
I ett remissvar till regeringen skriver bussföretagen att man var mycket positivt inställd till den nya modellen med skattelättnad för arbetsresor, som i högre grad premierade kollektivt resande.
Sveriges Bussföretag pekar i sitt remissvar på att finansdepartementet slår fast att regeringens förslag har en rad stora nackdelar:
Statens skatteintäkter minskar med 1,6 miljarder årligen. 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror på fusk och fel. Vidare tappar kommuner och regioner skatteintäkter på 6,8 miljarder årligen. Kollektivtrafiken tappar resenärer eftersom den höjda milersättningen enbart går till den som reser med bil. Låginkomsttagarna är förlorare eftersom det avdrag som regeringen vill behålla innebär en större skattelättnad ju högre individens marginalskatt är.
Vidare kommer 290 000 personer färre att kunna dra nytta av systemet, jämfört med det som riksdagen beslutade i juni och som regeringen nu vill riva upp. Eftersom män tar bilen till arbetet oftare än kvinnor missgynnas jämställdheten. Dessutom ökar utsläppen av växthusgaser och övrig miljöpåverkan enligt Finansdepartementet, framhåller Sveriges Bussföretag.
Bussföretagen framhåller att om regeringens förslag genomförs skulle det vara steg tillbaka, för miljön, för jämställdheten och för det kollektiva resandet.
– Gör som riksdagen med en bred majoritet beslutade i somras, skriver Sveriges Bussföretag.
– Ett andra, men sämre, alternativ skulle vara att ändra regeringens förslag så att även kollektivtrafikens resenärer ges ökade möjligheter att på ett både kostnadseffektivt och klimatsmart vis pendla med buss och spårbunden trafik.
Lämna ett svar