Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundratals förare vill köra gåvobussar till Ukraina

Det finska bussföretaget Koiviston Auto ska donera 15 – 25 begagnade bussar till Ukraina. På kort tid anmälde sig över 200 förare för att köra bussarna. Foto: Antti Leppänen/Wikimedia Commons.

Det finska bussföretaget Koiviston Auto har beslutat att donera mellan 15 och 25 begagnade bussar till Ukraina. När nyheten blev känd i företaget anmälde sig över 200 förare för att köra bussarna från Finland till gränsen mellan Polen och Ukraina, rapporterar det finska radio- och TV-bolaget YLE.

Enligt YLE tog idén form under en basketmatch mellan Finland och Ukraina i Jyväskylä i augusti. På plats fanns såväl representanter för den ukrainska ambassaden i Finland som den finska kommunikationsmninistern Timo Harakka.

Under samtal i samband med matchen utkristallierades idén om att hjälpa Ukraina med bussar.

– Det visade sig att Ukraina är i desperat behov av trafiksäkra bussar, främst för skolskjut men också för andra uppgifter, säger stadsfullmäktiges ordförande i Jyväskylä, Jukka Hämäläinen till YLE. Hämäläinen är också facklig förtroendeman vid Jyväkylän Liikenne, ett företag i Koiviston Autkonocernen. Bussdarna från Jyväskylän Liikenne är 15 år gamla och har fallit för åldersstrecken i fins kollektivtrafik.

Men efterrsom Koiviston Auto har trafik i stora delar av Finland hämtas bussarna till Ukraina från olika delar av landet. De bussar som ska doneras till Ukraina är servade och besiktigade.

Två färjerederier har erbjudit gratis transport av bussarna mellan Helsingfors och Tallinn. De frivilliga bussförarna får inte alla resdagar betalda, däremot betalar arbetsgivaren boende och flyg hem till Finland, uppger YLE.

Koiviston Auto är Finlands största bussföretag och var fram till för cirka ett år sedan familjeägt. Då förvärvades företaget av den svensk-finska investeringsfonden CapMan Infra.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)