Den brittiska busstillverkaren Mellor lanserade sin nya midibuss Sigma 8 på den brittiska bussmässan Euro Bus Expo i Birmingham i veckan. Företaget har haft framgång med lillebror i Sigmafamiljen, Sigma 7, som lanserades i våras och som nu har sålts i 46 exemplar i Sverige. På mässan presenterade Alexander Dennis, ADL, sin nya generation av vätgasdrivna dubbeldäckare och spanska Irizar visade förutom sina turistbussar också den första högerstyrda versionen av den spektakulära elbussen ie Tram.
Mellor lanserade sin helt nya elbusserie Sigma tidigare i år. Då visade företaget förseriebussar av lilla Sigma 7 och Sigma 10. Nu växer Sigmaserien steg för steg för att omfatta sex modeller, från sju till tolv meter. På Euro Bus Expo i Birmingham debuterade således Sigma 8 vid sidan om Sigma 7 medan tiometersversionen av bussen fanns på utomhusutställningen.
Sigma 8 har en kapacitet på upp till 54 passagerare, 27 sittande och lika många stående. Men då lär det bli trångt om saligheten.
Sigmas sex modeller finns också i en lång rad varianter, beroende på kundens behov. Sigma 7, till exempel, finns nu i fyra versioner, för stadstrafik respektive landsbygdstrafik och med låggolv eller högre golv och anpassade för olika trafikuppgifter. Sigma 9 finns nu också med låggolv eller normalgolv. I normalgolvsutförande har bussen antingen 34 sittplatser eller plats för upp till tio rullstolsburna resenärer.
Sammanlagt har Mellor nu fått order på cirka 100 bussar i Sigmaserien.
Bränsleceller
I Storbritannien har ett antal städer sedan flera år satsat på bränslecellsbussar i lokaltrafiken. Det har skett med ett betydande statligt stöd eftersom en övergång till bränslecellsbussar är mycket dyr. Det har också gjort att de båda stora busstillverkarna i landet, Alexander Dennis (ADL) och Wrightbus har skapat sig ett starkt fotfäste när det gäller produktion av bränslecellsbussar.
På Euro Bus Expo i Birmingham lanserade ADL sin nya generation bränslecellsdrivna dubbeldäckare, Enviro400FCEV. Första kund är Liverpool City Region som har beställt 20 exemplar med de första leveranserna inom några veckor.
Det är regionen som köper bussarna som sedan kommer att köras av de båda operatörerna Arriva och Stagecoach i en lösning som liknar regionaltågen i Sverige och tunnelbanan i Stockholm.
Den 11,1 meter långa bussen kan ta 88 passagerare, varav 73 sittande. Drivlinan kommer från Voith och motorns maxeffekt har ”strypts” vid 350 kW. Syftet är att hålla ner energiförbrukningen samtidigt som acceleration och toppfart ska vara optimal. Vätgasen lagras i tankar med en kapacitet på 29,4 kilo, placerade bak i bussen. Ett litium-titan-batteri på 30 kWh fungerar som ”buffert” mellan bränslecellen och elmotorn.
En tankning tar cirka fem minuter och med full tank har bussen en räckvidd på cirka 450 kilometer.
Design
De bussar som ska gå till Liverpool är också ett exempel på hur brittiska bussoperatörer och trafikhuvudmän ofta använder en genomtänkt design och profilering för att marknadsföra trafiken. Det gör naturligtvis att operatören avstår en flexibilitet när det gäller att flytta runt bussar mellan olika linjer. Men många operatörer som bussmagasinet.se har talat med menar att fördelarna med en stark profilering av olika linjer överväger den bristande flexibiliteten.
Det är således inte politiker och tjänstemän som profilerar fordonen utan experter på design och marknadsföring. En av de mest anlitade designfirmorna i brittisk kollektivtrafik är designern Ray Stennings företag Best Impressions som också har designat bussarna till linje 10A mellan Liverpools centrum och St Helens.
Yttre och inre design och färgsättning harmoniserar med varandra. Linjesträckning och turtäthet anges också på ett elegant sätt i harmoni med övrig design. Syftet är att göra människor som inte åker buss medvetna om hur ofta bussen går och vart den tar dem.
Spårvagn på gummihjul
Spanska Irizar visade på Euro Bus Expo samma modeller som på Persontrafik i Stockholm.
Samt en spårvagn på gummihjul, Irizar ie tram. Irizar har sålt bussen till flera städer, främst Frankrike och Spanien. Men vi har inte tidigare sett närmare på den.
Nu har Go-Ahead beställt 20 ie tram till sin trafik i London och det var en av de bussarna som visades i Birmingham.
I grunden är ie tram en vanlig elbuss, men tillverkaren har arbetat mycket med design och inredning för att lyfta bussens image – från en spårvagnsinspirerad exteriör med runda former och inkapslade hjul till stora, nerdragna fönster som gör att bussen invändigt blir mycket ljus. Samtidigt är utsikten för passagerarna synnerligen god.
Bussarna till London laddas via pantograf vid ändhållplatserna på den linje de ska trafikera, linje 358 mnellan Crystal Palace pch Orpington Bus station.
Udda fågel
På Euro Bus Expo visades totalt ett 80-tal fordon, många av dem minibussar.
Volvo och Scania fanns på plats, liksom brittiska busstillverkare som Switch (före detta Optare), ADL, Wrightbus och Mellor.
Switch visadse sin fullstora elbuss e1, mest som en försöksballong för att testa om det finns intresse för den i Storbritannien.
Likaså fanns på mässan flera tillverkare som inte finns på den svenska marknaden.
En sådan udda fågel var österrikiska Eversum med sin e-Shuttle, en annorlunda formgiven batterielektrisk midibuss för upp till 55 passagerare.
Tillverkaren betonar att bussen klarar uppförsbackar med en lutning på 25 procent vilket nog kan komma till nytta i tillverkarens hemland.
Volvo visade sin batteribuss BZL – som inte marknadsförs i Sverige – samt en 9700 turistbuss och i Scanias monter fanns bland annat en Fencer. De kinesiska busstillverkarna representerades av Yutong med hela sju olika bussar samt Higer, i båda fallen via sina brittiska återförsäljare.
Lämna ett svar