Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk nykomling i Sverige

Mellors Sigma 7 kommer till Sverige under sensommaren eller tidigt i höst. Foto: Ulo Maasing.

Den brittiska busstillverkaren Mellor gör nu en storsatsning på en helt ny familj batteridrivna bussar, Mellor Sigma. Den minsta versionen är en låggolvsbuss på sju meter, den största en tolv meter lång lågentrébuss. Under sensommaren eller tidigt i höst kommer de första exemplaren till Sverige. Vi har besökt Mellor i England och även provåkt två av bussarna på en testbana norr om London, Milbrook Proving Ground.

I Sverige är Mellor alltjämt en relativt okänd busstillverkare, trots att företaget har funnits i 60 år. Några av de flexlinjebussar som Connect Bus kör i Göteborg kommer från Mellor och är av modell Mellor Orion E. De är också utmärkande för mycket av Mellors bussproduktion hittills där det brittiska företaget har baserat sin produktion på minibussar från leverantörer som Renault och Iveco.

Men Mellor har varit, och är, mycket mer än en traditionell påbyggare. I princip har man kapat bussarna bakom förarplatsen och byggt helt nya chassier. Företagets filosofi är nämligen att skapa bussar som verkligen är tillgängliga för så många resenärer som möjligt, med eller utan funktionshinder. Några inslag är låggolv och sidofönster som är betydligt mer nerdragna än på vanliga minibussar.

– Förutom att det ger ljus och rymd gör det att även den som är rullstolsburen har en bra utsikt och slipper känslan av att sitta i en varubil där man inte kan se ut genom fönstren. Om vi ska utveckla kollektivtrafiken är det viktigt att den är tillgänglig för så många som överhuvud taget möjligt. Även den som har en funktionsnedsättning ska kunna resa kollektivt på egen hand, utan att behöva ta hjälp av andra, säger Steve Reeves som är affärsutvecklingschef på Mellors moderföretag Woodall Nicholson.

Sigma är utvecklad från grunden av Mellor. De kortare versionerna av Sigma har ett karakteristiskt utseende. Foto: Mellor.

Ett nytt steg
Men nu tar Mellor ett nytt och stort steg framåt med sin nya modellfamilj. Inte så att företaget överger minibussarna där man snart också har spännande nyheter att presentera, bland annat en bränslecellsdriven färdtjänst- och flexlinjebuss som också kommer till Sverige. Men med Sigmaserien bygger Mellor för första gången en helt ny produktfamilj från grunden, samtidigt som man ger sig in på marknaden för större bussar.

Sigma kommer att finnas i sex längder. Sigma 10 är, som namnet antyder, tio meter lång och har låggolv i främre delen av bussen. Foto: Ulo Maasing.

Sigma är en helt elektrisk buss och kommer så småningom att finnas i sex längder: sju, åtta, nio, tio, elva och tolv meter och med en kapacitet på 30 – 80 passagerare och en vikt på 8 – 19 ton.

Sigma 10 på testbanan. Foto: Mellor.

Först ut är sju- och tiometersversionerna. Övriga versioner lanseras senare i år. Samtliga bussar kan fås såväl vänster- som högerstyrda. Enligt Mellor är Sigma ett av de bredaste modellprogrammen från någon europeisk busstillverkare när det gäller batterielektriska låggolvsbussar.

– De första bussarna vi får till Sverige är sjumetersversionen, men vi kommer också att erbjuda andra längder. Tolvmetersversionen tar vi bara in om efterfrågan finns. I det segmentet finns ju redan många andra leverantörer, säger Margareta Lundqvist på BK Invest som representerar Mellor i Sverige.

Komposit och stål
Mellor har arbetat mycket med att hålla ner vikten på bussarna i Sigmaserien, bland annat genom att använda kompositmaterial och lättviktsaxlar, även om karoserna är i rostfritt stål. Enligt företaget har man också lyckats konstruera en buss som är avsevärt lättare än motsvarande storlekar hos konkurrenterna. Samtidigt har man dimensionerat batterikapaciteten för en räckvidd på cirka 250 kilometer i normal stadstrafik och på en laddning, oavsett modell, istället för att klämma in maximal batterikapacitet.

John Randerson, teknisk chef på Woodall Nicholson, framhåller att om man kan ha 40 – 50 procent mindre batterier i bussen så innebär det stora besparingar för operatören.

– I utvecklingsarbetet har vi betraktat varje kilo som en belastning som vi har velat göra oss av med, säger John Randerson.

Batterierna kommer från CATL och kapaciteten varierar från version till version. På Sigma 7 är den 113 kWh, på Sigma 10 211 kWh och på den kommande tolvmetersbussen 420 kWh.

Mellor har också med Sigmaserien i övrigt arbetat tillsammans med välkända underleverantörer som ZF, Dana, Webasto, Actia och Ventura.

Att Mellor nu ger sig in på en marknad för midibussar och fullstora bussar har gett företaget en fördel: man är inte bunden av historien. Istället för att utgå från tidigare dieselmodeller har Mellors konstruktörer kunnat börja från grunden med att skapa sina nya elbussar.

Sötnos
En version som är högintressant för den svenska marknaden är den sju meter långa Sigma 7. Det är en buss med genomgående låggolv och som passar bra för exempelvis flexlinjer, men också för lokaltrafik i mindre städer där en tolvmetersbuss är överdrivet stor.

Det exemplar vi såg på hade två dörrar beroende att det var en buss som ska gå igenom bland annat hållfasthetstester. Mellor räknar dock med att de flesta kunder kommer att välja en version med en dörr vilket också de första bussarna till Sverige kommer att ha. Då får bussen en kapacitet på femton sittande och lika många stående passagerare.

Designen är karakteristisk med stora fönsterytor i linje med Mellors filosofi att fordonet ska signalera lättillgänglighet och öppenhet. Naturligtvis är design också en smaksak, men själva tycker vi att Sigma 7 är något av en sötnos. Till intrycket bidrar de små hjulen med 17,5-tumsdäck.

Interiören är ljus och luftig.

Möjligen bidrar hjulstorleken i kombination med att Sigma 7 har genomgående låggolv också till att vi upplevde provturen på testbanan i England som lite ”stötig”, i synnerhet i högre fart.

Vi upplevde också bullernivån som oväntat hög, men då bör man komma ihåg att det exemplar vi åkte i under ett antal månader har använts för tuffa tester och förmodligen körts en sträcka som motsvarar ett antal års normal trafik. Även de dubbla dörrarna, låggolvet och bakaxeln med motor från Dana torde bidra till ljudnivån.

Eftersom det handlade om en testbuss kan man också utgå från att Mellor kommer att arbeta vidare med ljudisoleringen innan serieproduktionen startar om någon månad.

Vi provåkte även Sigma 10 som är en lågentrébuss med låggolv till bakdörrarna. Det var en betydligt tystare upplevelse. Sigma 10 har bakaxel från ZF och 19,5-tumsdäck.

Några data för Sigma 7, alltså den modell som kommer först till Sverige samt inom parentes för Sigma 10:

Längd: 6,99 m (10,25 m)
Bredd: 2,08 m (2,475 m)
Höjd: 3,1 m (3,1 m)
Hjulbas: 4,8 m (5,75 m)
Vikt 8 ton (16,5 ton)
Motor: Dana EP6 (Dana MD 130B-E)
Bakaxel: Dana EP6 (ZF AV110)

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)