Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny turistbussfamilj från Van Hool

I Sverige välkända belgiska busstillverkaren Van Hool laserar nu en ny generation turistbussar, T-Serien. En av de tre första modellerna som visats är T Astron.

Lite rundare, lite snålare, rätt mycket mer komfortabel och med ny säkerhetsutrustning. Belgiska Van Hool presenterade på måndagen sin nya familj turistbussar vid en internationell pressträff vid företagets fabrik i Kooningshoikt i Belgien. Några av de viktigaste nyheterna med T-serien är en ny förarplats och guideplats, bättre aerodynamisk form samt ny inredning med förbättrad komfort för passagerarna. Dessutom är den nya T-serien förberedd för att i framtiden också kunna levereras med elektrisk drivlina. 

Van Hool lanserar en ny generation turistbussar ungefär vart tionde år. Det fortsätter man med, trots att covid-pandemin slog hårt mot företaget, liksom mot alla busstillverkare. Den nya T-serien kommer också att slå an tonen för företagets produkter i turistsegmentet de kommande tio åren, även om det naturligtvis sker en kontinuerlig produktutveckling under tiden. Det kommer också att ta sin tid innan man kan erbjuda ett komplett modellprogram i den nya serien.

Lanseringen av T-serien sammanfaller också med Van Hools 75-årsjubileum i år.

Samtidigt som T-serien introduceras kommer Van Hool att fortsätta producera EX- och TDX-serien, den senare nu helt i rostfritt stål. Även den nya T-serien byggs helt i samma material.

De bussar som Van Hool nu presenterade är förseriebussar vilket innebär att det kan komma en del förändringar innan de första serieproducerade vagnarna kommer ut på vägarna i april nästa år. Och alla data kring de nya bussarna finns heller inte i dagsläget. I vinter ska exempelvis mätningar av vilken effekt den förbättrade aerodynamiken göras.

– Men redan innan vi visat den nya serien har vi order på 38 bussar, berättade familjeföretagets vd Filip Van Hool stolt på pressträffen.

T-serien har betydligt rundare och mer aerodynamiska former än sina föregångare.  Bilden: T17 Astron. Foto: Ulo Maasing.

Tre modeller
Samtidigt som T-serien lanseras har Van Hool valt att behålla de välkända modellnamnen. Nästa år kommer T-serien till en början att marknadsföras som T Acron på 12 – 13 meter, T Acron i längder om 10 – 14 meter samt T Astron på 13 – 14,5 meter.

T15 Acron. Foto: Ulo Maasing.

De bussar som Van Hool valde att visa först var dels en 14,3-meters Astron, dels två 12,5-meters Acron. En av dessa var utrustad med rullstolslyft och med en inredning som lätt kan ställas om för rullstolsburna resenärer.

Van Hool har i designen vårdat sin identitet väl och det går inte att ta fel på var T-seriens bussar har sina rötter. Men borta är den lite fyrkantiga form som har karakteriserat Van Hools turistbussar. Istället har T-serien fått en mer rundad, konvex front, likaså ett helt nytt bakparti.

Även bakpartiet har en helt ny design med en diskret spoiler i takkanten. T17 Acron. Foto: Ulo Maasing.

Resultatet är ett mjukare, mer modernt utseende utan att man har hemfallit åt några designexperiment som gör att bussen om ett antal år riskerar att se omodern ut. Snarare kan man beskriva den yttre designen som klassisk.

Strålkastare och körrriktningsvisare utgörs nu liksom baklyktorna av LED-lampor och är integrerade med den nya, rundade formen. I takkanten i bussens akter finns en spoiler som leder luftströmmarna neråt – ett grepp som för inte så många år sedan var förbehållet snabba bilar – eller bilar som man ville ge ett snabbt utseende.

Filip Van Hool. vd: Nya T-serien är förberedd för att utrustas med elektrisk drivlina. Foto: Ulo Maasing.

Förberedd för el
Förnyelsen handlar långt ifrån enbart om utseende. Den kanske viktigaste aspekten är en förbättrad aerodynamisk utformning som ska bidra till en minskad bränsleförbrukning. Även främre delen av bussens undersida är slät, även det av aeorodynamiska skäl. Hur mycket mindre drivmedel som T-serien förbrukar jämfört med sina föregångare är ännu inte klart – det ska mätas under tester i vinter med förseriebussarna.

De bättre aerodynamiska egenskaperna gör också att bullernivån inne i bussen minskas vilket i sin tur ger bättre komfort för passagerarna.

Minskat luftmotstånd, liksom åtgärder för att minska vikten är också betydelsefulla anpassningar för en elektrisk framtid.

– Vi har förberett T-serien för att kunna förse den med elektrisk drivlina och med utrymme för batterier för eldrift, berättade Filip Van Hool för bussmagasinet.se.

– Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att sälja eldrivna turistbussar även i Europa. Men det förutsätter att det finns en efterfrågan och nödvändig infrastruktur. Därför vet jag inte när det kommer, men vi är redo. Vi har också redan levererat batteridrivna turistbussar till USA och ska i dagarna skeppa den första batteridrivna dubbeldäckaren dit.

Backspeglarna har också fått ny design. Som alternativ kan T-serien fås med digitala speglar som ger ett rejält minskat luftmotstånd. På pressvisningen var Astron utrustad med digitala speglar.

Förarplatsen är helt ny, utrustad med digital instrumentbräda och med goda förvaringsutrymmen för föraren. Foto: Ulo Maasing.

Förare och guide
Van Hool har valt att bevara den klassiska sidolinje som man introducerade 1995 när T9 kom ut på marknaden. Men linjen, numera i krom, har på T-serien fått en lite mer bakåtlutad karaktär och kombineras med ett brett, blankt svart band i fronten, från strålkastare till strålkastare.

Förarplatsen är helt ny och med en ny, digital instrumentbräda och med alla ytor i svart. Den välkända joysticken har fått gå till de sälla jaktmarkerna. Multimediasystemet är nytt och har såväl touchknappar som fysiska knappar. För föraren finns det gott om förvaringsutrymmen. Bland annat finns en lucka i trappan vid framdörren. Bakom luckan öppnar sig ett rejält förvaringsutrymme med plats för en väska. Föraren kan också glömma sladden till mobiltelefonen – här finns möjlighet att ladda mobilen induktivt.

Guideplatsen är bekväm och med ett rejält benutrymme. Foto: Ulo Maasing.

Guideplatsen, tidigare känd för att vara tämligen trång på Van Hools bussar, är ordentligt förbättrad och har ett rejält benutrymme.

På den Astron som presenterades på pressvisningen kan guidestolen vikas inåt och då öppnar sig ingången till sovkabinen. Kabinen kan också fås med mittplacering. Foto: Ulo Maasing.

På den Astron som visades i Kooningshoikt gick guidestolen i hopfällt läge att svänga inåt. Bakom stolen öppnade sig då en sovkabin för föraren som dock kräver en viss smidighet för att ta sig in i. Alternativt kan sovkabinen fås mer traditionellt, mitt i bussen.

Nya stolar
Även passagerarutrymmet bjuder på flera nyheter och känns lite lyxig med trädetaljer som enligt uppgift är tillverkade av finskt trä. Med T-serien introducerar Van Hool en helt ny stolsgeneration som vid en hastig koll kändes mycket bekväm. Samtidigt har Van Hools konstruktörer lyckats banta vikten på stolarna med upp till fem à sex kilo per stol. Inte oviktigt när det gäller bränsleförbrukning eller inför en framtida elektrisk drivlina.

Som tillval kan kunden få stolar där själva sittdynan skjuts framåt när resenären lutar ryggstödet bakåt. Det är säkert något som många kommer att uppskatta under längre resor.

Även bagagehyllorna är nya. Samtidigt som de tar mindre plats i kupén är de rymligare än på tidigare serier genom att de lutar. Risken för att passagerare ska slå huvudet i hyllorna är också mycket mindre.

Luftkonditioneringen är också ny i T-serien och uppges av tillverkaren att vara snabbare, både när det gäller uppvärmning och kylning. Bullret från luftkonditioneringen har sänkts med sex – tio decibel, beroende på version. Det bidrar också till en ökad komfort för resenärerna.

Den nya, mer rundade fronten har också gjort det möjligt för konstruktörerna att bredda trappan vid framdörren. Tillsammans med fler ledstänger är det därför lättare att stiga in eller ut ur bussen.

Stolarna är helt nya, här den lyxigaste läderklädda versionen. Foto: Van Hool,

Säkerhet
Självfallet har Van Hool i den nya serien även utvecklat säkerhets- och förarstödsystemen som likt hos många andra busstillverkare kommer från Mobileye. I Mobileyes Shield+ ingår en rad komponenter som inte är unika för Van Hool. Föraren varnas för fotgängare eller cyklister som riskerar att bli påkörda när föraren ska svänga, likaså varnas föraren för rörliga fotgängare framför bussen.

Bussen läser själv av skyltar för hastighetsbegränsning och indikerar fartgränser på instrumentpanelen, likaså läser bussen även andra vägmärken. Föraren varnas om avståndet till framförvarande fordon är för kort, likaså påminns föraren om någon körriktningsvisare är påslagen alltför länge. Och naturligtvis finns också varningssystem som talar om för föraren om denne börjar bli dåsig eller nickar till.

De tre modeller som presenterades på måndagens pressvisning Var en T15 Aron, en T17 Acron med rullstolshiss och en T17 Astron, samtliga 3,8 meter höga även om det skilde några centimeter i höjd mellan fordonen.

Några tekniska data för de aktuella bussarna:

T15 Acron:
Längd 12,54 m
Bagagerum: 6,71 m3
Motor: DAF MX11 300 kW/408 hk
Växellåda: Allison T450 R
Sittplatser: 51
Tygklädda stolar

T17 Acron med rullstolshiss:
Längd: 14,28 m
Bagagerum: 12,35 m3
Motor: DAF MX13 355 kW/483 hk
Sittplatser: 59
Stolar i kombination läder/textil
Nio stolsrader har snabbfästen och kan enkelt lyftas ut för att bereda plats för rullstolar.

T17 Astron:
Längd: 14,28 m
Baggerum:15,56 m3
Motor: DAF MX13 355 kW/483 hk
Sittplatser: 59
Läderklädda stolar

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)