Reklamombudsmannen har fällt reklam på baksidan av bussar i SL-trafiken i Stockholm. Reklamen bestod av två olika annonser som visades på bussarnas baksida. På båda annonserna visades rumpan på en kvinna med högt skurna trosor så att modellens skinkor syntes. I höjd med kvinnans svank stod texten ”Nothing butt perfect”. Tre privatpersoner samt Sveriges Kvinnoorganisationer hade anmält reklamen.
I sin anmälan skrev Sveriges Kvinnoorganisationer bland annat att bilderna av kvinnorna var sexualiserade och bidrog till ”en schablonisering av bilden av hur kvinnokroppar ska se ut och kan få skadliga effekter för den psykiska hälsan för kvinnor och främst flickor i allmänhet. Placeringen av reklamen är anmärkningsvärd eftersom den tar upp en så stor yta och har stor påverkan på det offentliga rummet”.
Annonsören, Understatement AB, framhåller i sitt svar till Reklamombudsmannen att bilderna igår i en kampanj som ”lyfter fram alla typer av kvinnor, alla åldrar, etniciteter och kroppsformer. Kampanjen består av kvinnor mellan 30 och 70 år med en massa olika typer av rumpor. Små, stora, gropiga och hängiga.”
Företaget hävdar också att man har ”exkluderat alla element som kan uppfattas sexualiserande, nedvärderande eller objektifierande”.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd godtar dock inte annonsörens argumentation och skriver att ”kvinnans klädsel gör att hon är framställd som ett sexobjekt. Bilden är beskuren på ett sätt som framhäver kvinnans rumpa som är klädd i svarta spetstrosor. Med beaktande av att reklamen är i stort format och visas i det offentliga rummet, går framställningen av kvinnan enligt nämnden utöver vad som är motiverat vid marknadsföring av underkläder. Kvinnan framställs därmed på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.”
Lämna ett svar