Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya krav för specialfordon

Svensk Kollektivtrafik har publicerat nya krav för specialfordon.

Svensk Kollektivtrafik har nu publicerat nya funktions- och utrustningskrav för så kallade specialfordon. Kraven gäller vid upphandling och kravställning vid påbyggnad av dessa fordon, i vissa fall även på hur själva trafiken utförs. Kraven gäller främst fordon som används framför allt inom serviceresor, det vill säga färdtjänst, sjukresor, vissa former av omsorgsresor och särskilt anordnad skolskjuts. Men de fungerar lika bra för övriga serviceresor som exempelvis sker med flextrafik och närtrafik.

– Det här är en ny efterlängtad version med uppdateringar utifrån erfarenheter, nya standarder och branschaktörers inspel, säger Mattias Andersson, projektledare Svensk Kollektivtrafik.

Han är också ansvarig för branschnätverket MERIT som tillsammans tagit fram dokumentet via arbetsgruppen Fordon. I gruppen finns beställare representerade från regioner och kommuner i hela landet.

De nya kraven, Specialfordon 2022, ersätter det tidigare Specialfordon 2014 och funktionskraven bygger på många års samlad erfarenhet av trafiken och krav i färdtjänstlagen.

Klicka här för att ladda ner Specialfordon 2022.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)