Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholmare väljer kollektivtrafik – Köpenhamnsbor bil eller cykel

I Stockholm pendlar de flesta med kollektivtrafik. Foto: Ulo Mazasing.

I samtliga nordiska huvudstäder har resandet med kollektivtrafiken minskat medan pendlingsresor med bil och cykel har ökat. Men det finns också flera olikheter. I Köpenhamn domineras pendlingen av bil och cykel medan Stockholm har störst andel resenärer i kollektivtrafiken. Det framgår av den stora mobilitetsstudie som analys- konsultföretaget WSP har gjort av resandet i huvudstäderna i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Att många yrkesgrupper har möjlighet till distansarbete en eller flera dagar per vecka har bidragit till stora förändringar i resemönster i de nordiska städerna.

– Att många cyklar i Köpenhamn och att Oslo kommit långt med att elektrifiera sin fordonsflotta är ganska välkänt. Men studien visar också att Köpenhamn har högst andel bilpendlare och att Oslo ligger långt fram när det gäller delningstjänster, så som bil- och cykelpooler. Stockholm har trots ett tapp i kollektivtrafiken efter pandemin fortfarande den största andelen kollektivtrafikpendlare, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.

Ungefär en tiondel av de tillfrågade uppger att de är mycket tveksamma när det gäller att resa kollektivt på samma sätt som innan pandemin. Köpenhamnsborna är mindre oroliga än övriga, där tvekar sex procent.

Pandemin har bidragit till att kollektivtrafiken har backat i samtliga huvudstäder. På frågan vilket färdmedel de oftast valde för fritidsresor och ärenden svarade 42 procent av stockholmarna kollektivtrafik innan pandemin, men efter pandemin är det endast 32 procent. Samtidigt har de som valde bilen i Stockholm ökat från 44 till 47 procent.

I samtliga huvudstäder har människorna minskat sitt resande till jobb eller studier. I Stockholm reste 66 procent av de intervjuade till jobbet/studierna fem dagar i veckan eller oftare. Efter pandemin är siffran 44 procent. De som reser tre dagar i veckan har däremot ökat från 10 till 21 procent.

Några ytterligare resultat från studien:

Stockholmarna har störst andel resenärer i kollektivtrafiken, men de andra städerna är snart i kapp.

Helsingfors är staden där distansarbetet kommit för att stanna. Var tionde Helsingforsbo svarar att de jobbar helt på distans efter pandemin.

Oslo står sig stark inom elektrifieringen. Många Oslobor har tillgång till och använder elbil, men det är också vanligare med delningstjänster som bil- och cykelpooler. I Oslo pågår också den utan jämförelse snabbaste elektrifieringen av busstrafiken, jämfört med de andra nordiska städerna. Enligt den ansedda resebranschtidningen Codé Nast Traveller kommer Oslo att i år ha världens första helt elkektriska kollektivtrafik.

Köpenhamn håller ställningarna som Nordens cykelhuvudstad. Nästan var fjärde Köpenhamnsbo, 23 procent, pendlar med cykel till jobb eller studier. Samtidigt tar 43 procent av Köpenhamnsborna bilen, vilket gör att Köpenhamn även är den huvudstad med högst andel bilpendlare i Norden.

Klicka här för att läsa studien i sin helhet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)