Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo Bussar lyxar till det

På den stora fordonsmässan Auto Expo i Delhi i veckan lanserade Volvo en ovanligt lyxig 9600. Foto, samtliga bilder: Katti Atulkumar.

En lyxigare buss än  den långfärdsbuss som Volvo presenterade i veckan är svår att föreställa sig. Men det vill till att passagerarna betalar för sig. Annars blir det nog svårt för bussföretaget att få bussen lönsam. Trots sina 15 meters längd kan den nämligen bara ta tolv passagerare.

Bussen har plats för tolv passagerare. Längst bak finns ett rymligt kök samt toalett.

Lanseringen skedde tidigare i veckan på den stora fordonsmässan Auto Expo i Indiens huvudstad Delhi.

Bussen är en lyxversion av turistbussen Volvo 9600 som tillsammans med Volvo 9400 introducerades på den indiska marknaden förra året.

Den 9600 som Volvo visade på mässan är femton meter lång, treaxlig och har ett rymligt kök samt toalett längs bak.

Ingen trängsel här inte.

Passagerarplatserna liknar mest privata sviter, inte helt olika de dyraste klasserna på vissa flygbolags interkontinentala linjer.

Bussen byggs på Volvos 9600-chassi och i egen regi i företagets fabrik utanför storstaden Bengaluru.

Förarplats och ingång.

Med sin nya lyxbuss siktar Volvo in sig på två marknadssegment: researrangörer och långlinjetrafik. Indien har nämligen ett väl utvecklat nät av långlinjer med buss, även för kunder med höga komkfortkrav. Järnvägsnätet i landet är däremot dåligt utbyggt och ofta extremt överbelastat.

Både på buss- och lastbilssidan verkar Volvo i Indien genom ett samriskföretag, ett joint venture, Volvo Eicher Commercial Vehicles Ltd (VECV) . Den andra parten i företaget är Eicher Motors.

Tidigare såldes Volvos lastbilar i Indien genom VECV, men sedan november 2020 ingår även Volvo Bussars verksamhet i landet i samriskbolaget.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)