
Volvo Bussars nordamerikanska företag Prevost har lanserat sin nya turistbussgeneration. Bild: Prevost.
Volvo Bussars nordamerikanska dotterbolag Prevost har nu introducerat den helt nya generationen av turist– och långfärdsbussen H3-45. Lanseringen ägde rum på turistbussmässan UMA, United Motorcoach Associatioon Expo i Orlando, Florida, förra veckan. I Buss-TV kan du se ett fylligt reportage från mässan som vi publicerade på onsdagen (klicka här). Där presenteras också den nya Prevostgenerationen i bild.
H3-45 är Prevosts flagskepp sedan två årtionden. Nu har vi förnyat bussen i alla avseenden. Interiören är helt ny, inspirerad av bil- och rymdindustrin, säger Francois Tremblay, vd för Prevost.
– Den mest slående innovatioinen är bussens nya aerodynamiska form som gör den upp till tolv procent mer bränsleeffektiv än den förra modellen. En förbättrad bränsleeffektivitet är mycket viktig för våra kunder därför att det sänker kostnaderna och minskar utsläppen. Nya H3-45 ligger väl i linje med dessa ambitioner, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.
Enligt Prevost har den nya generationen av H3-45 en mjukare gång och lägre bullernivå än föregångaren. Ingången är större vilket underlättar på- och avstigning. Interiört har bussen bland annat fått en helt ny belysning som gör den 50 procent ljusare.
Lämna ett svar