
Europeisk fackorganisation varnar för ändrade kör- och vilotidsregler för turistbussförare. Arkivbil: Ulo Maasing.
Över hela Europa är bristen på buss- och lastbilsförare stor och på väg att bli värre. Men det kan bli ännu värre om EU-kommissionens förslag till ändrade kör- och vilotidsregler genomförs, varnar det europeiska transportfacket, European Transport Workers Federation (ETF). ETF har reagerat på två förslag till ändringar för turistbussförare, dels när det gäller raster, dels när det gäller antal arbetsdagar i en följd.
Den föreslagna ändringen när det gäller raster är tänkt att skapa en ökad flexibilitet inom turist- och beställningstrafiken. Istället för en rast på minst 45 minuter efter 4,5 timmars arbete skulle det bli tillåtet med tre 15-minutersraster, alternativt en 30-minutersrast och en 15-minutersrast.
Den andra ändringen skulle göra det möjligt för arbetsgivaren att lägga scheman där en turistbussförare kan få arbeta tolv dagar i sträck.
ETF varnar för att förändringarna kan förvärra förarbristen ytterligare. Organisationen har gjort en enkät (klicka här) bland 1400 bussförare i Europa. I undersökningen uppger 80 procent av förarna att de skulle överväga att lämna branschen om EU-kommissionen går vidare med sitt förslag om ändrade kör- och vilotidsregler inom bussturismen.
Enligt ETF:s undersökning uppgav 80 procent av förarna att det skulle bli svårt eller nästan omöjligt att garantera passagerarnas säkerhet om turistbussförare skulle bli tvungna att köra upp till tolv dagar i sträck utan någon ledig dag. 83 procent av förarna uppgav att det skulle bidra till ökad trötthet och arbetsrelaterad stress medan 74 procent ansåg att det skulle påverka deras hälsa.
Förslaget att dela upp de dagliga rasterna i kortare delar på femton minuter eller mindre fick också kritik från förarna i undersökningen. 85 procent av förarna menade att det skulle öka deras trötthet, arbetsbelastning och stress. Över 70 procent framhöll att de inte skulle hinna med att ens stoppa i sig någon liten matbit eller gå på toaletten.
I Sverige är de här fackliga organisationerna medlemmar i ETF: Unionen, Service-och kommunikationsfacket (SEKO), Kommunal, Transport, Statstjänstemannaförbundet, Sjöbefälsföreningen och Ledarna.
Lämna ett svar