Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler organiserar om bussverksamheten – flyttar karosseritillverkningen till Tjeckien

Daimler Buses planerar stora förändring i verksamheten. Karosseritillverkningen för Setra och Mercedes-Benz bussar flyttas till Tjeckien men fabriken i Neu-Ulm-Ulm kommer att vara bas för produktion och utveckling av Setrabusssar. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, ska genomföra stora förändringar i sin produktion enligt ett nytt avtal mellan företagsledningen och de fackliga organisationerna. Driftskostnaderna i Tyskland ska minskas och produktionen av busskarosser flyttas till Tjeckien, men det blir inga permitteringar av personal i Tyskland förrän tidigast 2033. Tuff konkurrens på elbussmarknaden är ett av motiven för förändringen.

– Efter intensiva diskussioner har vi enats om en målbild som ska säkra vår långsiktiga konkurrenskraft. Vi är och kommer att förbli den enda tillverkare som fortsätter att producera stads- och turistbussar i Tyskland, säger Till Oberwörder, vd för Daimler Buses.

Avtalet innebär bland annat att karosseritillverkningen för Mercedes-Benz och Setra bussar från början av 2028 kommer att flyttas från fabrikerna i Ligny-en-Barrois, Mannheim och Neu-Ulm till Holýšov i Tjeckien.

– Vi har en tydlig plan för fullelektriska bussar. Men det finns många nya konkurrenter som erbjuder elbussar. Den intensifierade konkurrensen på marknaden betyder att vi måste positionera oss bättre när det gäller produktionskostnaderna. Det gäller i synnerhet våra tyska fabriker, säger Till Oberwörder.

Några nerskärningar ska dock inte ske i vare sig Mannheim eller Neu-Ulm. Alla nya bussar från Mercedes-Benz och Setra för den europeiska marknaden ska i framtiden utvecklas och lanseras vid Daimler Buses fabriker i de båda städerna.

Daimler Buses stora anläggning i Mannheim blir kompetenscentrum för utveckling av elbussar. Foto: Daimler Buses.

Mannheim blir kompetenscentrum för eldrivna stadsbussar och kommer från 2024 att fokusera uteslutande på sådana. Dessutom ska fabriken öka sin produktion av komponenter. Neu-Ulm fortsätter som kompetenscentrum för turistbussar och kommer att vara den enda fabrik som tillverkar Setra turistbussar.

Från andra halvan av det här årtiondet kommer även fullelektriska regionbussar att tillverkas i Neu-Ulm och från slutet av det här årtiondet även batterielektriska och bränslecellsdrivna turistbussar.

Daimler Buses uppger att företaget år 2030 avser att erbjuda CO2-neutrala batteri- eller vätgasdrivna bussar i varje marknadssegment. Fokus kommer inledningsvis att vara företagets kärnmarknader Europa och Latinamerika. 2039 kommer endast lokalt CO2-neutrala nya bussar att säljas i Europa. För stadsbussar gäller detta redan år 2030.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)