Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Halv miljard i vinst för Keolis

Groupe Keolis redovisar en nettovinst på 547 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 7,37 miljarder för 2022. Foto: Ulo Maasing.

Den internationella persontransportjätten Keolis redovisar en nettovinst på 48 miljoner euro (cirka 547 miljoner SEK) för 2022, en ökning med 28 miljoner euro (319 miljoner SEK) från 2021. Rörelseresultatet uppgick till 647 miljoner euro (7,37 miljarder SEK). Det framgår av siffror som Groupe Keolis presenterade på fredagen.

Omsättningen uppgick till 6,7 miljarder euro, drygt 76 miljarder SEK.Groupe Keolis är verksamt i tretton länder i flera olika världsdelar och har cirka 70 000 medarbetare.

– Keolis redovisar att mycket starkt resultat 2022 tack vare en dynamisk affärsutveckling i Frankrike och internationellt vilket har bidragit till att stärka vår marknadsposition. Groupe Keolis har en optimistisk syn på framtiden, säger MMarie-Ange Debon, vd för Keolis.

Groupe Keolis lyfter i presentationen särskilt fram stora framgångar i Frankrike med nya trafikavtal i bland annat Perpignan och Valenciennes samt förnyade avtal i en rad städer som Bordeaux, Dijon, Sète, Bourgoin-Jallieu, och Strasbourg. Keolis startade också trafiken på en nya, förarlösa tunnelbanelinjer i Lyon och Renne samt en spårvägslinje i Paris. Man hade också trafikstart för nya busslinjenät i fem distrikt i den franska huvudstadsregionen.

Utanför Frankrike startade Keolis bland annat spårvägstrafik i Qatar och i Odense, Danmark och vann ett nytt trafikavtal för buss- och spårvägstrafik i Lund. Keolis fick också förlängt avtal för järnvägsföretaget Thameslink som man driver tillsammans med Go-Ahead Group.

Företaget har ännu inte avslöjat några detaljerade siffror för sin verksamhet i de länder där man är verksamt.

Keolis ägs till 70 procent av de franska statsjärnvägarna SNCF och till 30 procent av investmentfonden Caisse de dépôt et placement du Québec.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)