Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tufft år för Gotlandsbolaget

2022 blev ett utmanande år för Gotlandsbolaget. Foto: Ulo Maasing.

2022 blev ett tungt år för Gotlandsbolaget med ett rörelseresuktat på -161,9 miljoner kronor. Främst är det de höga drivmedelspriserna som har slagit hårt ekonomiskt. De bolag som bedriver färjetrafiken, Destination Gotland och Hansa Destinations, redovisar ett rörelseresultat på -417,2 miljoner kronor.

För att möta kostnadsökningarna genomförde Gotlandsbolaget under 2022 ett tillfälligt bränsleskifte och höjde biljettpriserna. Men det räckte inte. Därför beslutade Gotlandsbolsget att inte trafikera Hansa Destinations linje Nynäshamn- Rostock under 2023 och att höja Destination Gotlands biljettpriser för 2023.

– När vi summerar 2022, är det ett år som präglas av Rysslands invasion av Ukraina, skenande energipriser, hög inflation och oro för lågkonjunktur. När priset på drivmedel stabiliseras på en lägre nivå, kommer vi reflektera detta i biljettpriserna.

– Gotlandsbolaget är ett finansiellt starkt bolag trots förluster 2022, till stor del tack vare långsiktighet och försäljning av tillgångar med reavinster. Vi fortsätter utvecklingen av framtidens fartyg och arbetet med Horizon-serien, där en vätgasdriven katamaran presenterades under fjärde kvartalet 2022. Vi utvecklar även våra verksamheter i stort och utvärderar kontinuerligt investeringar i nya färjelinjer, fartyg, energiinfrastruktur och besöksmål, kommenterar Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)