Busstorget är inte bara seminarier, föredrag, bussar och möten mellan branschkollegor. Där finns också möjligheter att träffa många av branschens leverantörer på den utställning som arrangeras i anslutning till programmet. Bussmagasinet passade på att prata med flera av företagen om deras verksamhet, nya tjänster och hur de har hämtat sig efter pandemin.
Text och foto: Paula Isaksson
Fredrik Bäckström, Cities + Tours, Part of Haman Group
Ni är numera grossist i resor inom Norden och inte längre till andra länder. Berätta, hur kommer det sig?
– Vi bedömde under pandemin att de nordiska destinationerna skulle återhämta sig först så nu är vi enbart specialiserade på dem. Det som går bäst är Lofoten, Island och Färöarna och märkligt nog ser vi en tendens den här säsongen att det är de längre och dyrare resorna som säljer mest, inte kortresorna.
– Jag tror det beror på att man vill unna sig efter att ha suttit hemma under pandemin. Det ska bli intressant att se hur det går under hösten och våren. Reslusten finns men hotellpriserna är på väg upp. Vi har hört att det kommer bli en rejäl höjning till 2024 och det kan påverka resandet. Men om vi bortser från hotellpriserna är allt bara positivt. Vi nyanställer för fullt och det gäller på alla avdelningar.
Sofia Jensfelt, Bookabus.com
Er bokningsportal för busstransporter lanserades så sent som i januari i år, vad har ni fått för reaktioner och hur har det gått?
– Det har varit många starka känslor. Vissa har uttryckt att de vill själva vill ha kontakt med kunderna och att vi tar ut för en för hög kostnad, medan andra tycker att den här tjänsten behövs. Bussbranschen är en väldigt analog bransch och det har länge saknats digitala lösningar för att fylla bussar som står och inte har någon beläggning.
– För bolag som inte kan marknadsföra sig är det här en jättestor möjlighet att synas. Hittills har ett femtiotal operatörer anslutit sig till oss och idag här på Busstorget har intresset varit galet stort. Efter lite problem i början fungerar systemet jättebra idag trots att det är väldigt komplext.
Fredrik Schön, Klartext, Transiro Eco
Ni har nyligen lanserat en app där körordrarna skickas ut automatiskt till chaufförerna?
– Ja, det är en app som chaufförerna installerar på sin telefon för att få arbetsschema och körordrar direkt i mobilen. Det förenklar väldigt mycket för trafikledarna och de kan också se när chaufförerna har bekräftat körningarna.
– En annan fördel med appen är att den fångar utfallet av en körning. Idag lider bussbranschen av att resor som de har satt ett fast pris drar ut på tiden och att de inte tar betalt för det. Om du inte merdebiterar den extra tiden förlorar du en massa pengar och det slarvas enormt mycket med det här. Men vår app fångar körtid och körsträcka så att det går att visa för kunderna. Appen gör också att man kan se körningen på en karta så att trafikledningen kan följa den i realtid.
– Idag har vi ett trettiotal bolag som använder appen och fler är på gång. Men vi upplever att digitaliseringen i bussbranschen ligger lite efter, till exempel har taxibranschen kommit mycket längre, de har taxameter och tar betalt för det verkliga utfallet. Jag tror att även bussbranschen kommer dit och att man kommer boka buss med mycket kortare varsel, precis som du bokar en taxi.
Tomas Bark, Destination Kosta
Hur upplevde ni pandemin och hur ser läget ut idag med bokningar?
– Pandemin var inte så negativ för oss för många upplevde att destination Kosta var ett tryggt ställe som man kunde resa till när allt annat var stängt. Våra båda hotell var fullbokade, och de flesta gästerna var familjer men också tyskar som har sommarstuga i Sverige och som ville besöka oss. Men det var lite otippat att det skulle bli så bra.
– Nu börjar gruppresorna komma tillbaka och dagsturerna går jättebra. Det är också många som bor över hos oss, så det ser ljust ut inför hösten och julmarknaden. Danskarna har också insett hur billigt det är att resa till Sverige. Vi har inte höjt hotellpriserna, däremot priset för maten med tio till femton procent.
Henrik Green Jensen, Scandlines
Hur ser läget ut för Scandlines idag?
– Vi är tillfreds med utvecklingen, på några områden ligger vi till och med över 2019 års bokningar. Det som går bäst är shoppingen, bussar med resenärer som handlar på Bordershop.
– Det som vi saknar är turistbussar som kör på vinresor till Italien och så vidare. Förmodligen beror det på den svenska kronans kurs, allt är dyrare och kanske är det så att man sparar på den typen av resor. Men det kommer kanske tillbaka, vi är positiva när det gäller framtiden.
Lämna ett svar