Inför Jordens dag, Earth Day, i morgon lördag presenterar nu expressbussjätten FlixBus tillsammans med FlixTrain sin klimatstrategi. Earth Day är en temadag som infaller den 22 april varje år med syftet att uppmärksamma klimat- och miljöproblemen i världen. I samband med det redovisar Flix (FlixBus/FlixTrain) de klimatåtgärder som man hittills har genomfört. Flix klimatstrategi består av fyra huvudprinciper; undvika, minska, kompensera och engagera.
– Med en progressiv klimatstrategi och många olika initiativ satsar vi på en förändring av mobiliteten. Nu räknar vi med att andra aktörer ska stödja oss i den här processen, säger Flix koncernchef André Schwämmlein.
Det här är tanken bakom de fyra principerna:
Principen undvika syftar helt enkelt på att företaget ska bidra till att koldioxidutsläpp genom färdmedelsval. Genom att resenärer har valt att res med moderna bussar istället reducerade de sina koldioxidutsläpp med 800 000 ton i fjol. Genom att via bokningssystem och annan teknik maximera beläggningen i bussar och tåg håller företaget nere behovet av antal fordon.
Reducera syftar på att minska koldioxidutsläppen genom att förändra fordonsflottan och testa alternativa drivlinor och drivmedel: elbussar för långväga trafik, solenergi och biogas liksom utveckling av bränslecellsdrift.
Kompensera för utsläpp sker genom att företagets passagerare frivilligt kan betala för kompensation av utsläpp, likaså att genom att företaget via miljöorganisationen Atmosfair kompenserar en del av sina utsläpp. Enligt Flix har på det här sättet CO2-utsläpp på 98 000 ton kompenserats sedan 2015.
Engagera syftar på att Flix i partnerskap med andra aktörer engagerar sig i olika insatser för att kompensera eller minska CO2-utsläpp, bland annat genom stimulera till ett kollektivt resande.
Lämna ett svar