Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu är Busstorget 2023 igång!

Busstorget arrangeras av Sveriges Bussföretag tillsammans med fordonsleverantörerna Daimler Buses, Svenska Neoplan, Scania, VDL och Volvo Bussar. Arrangörerna presenterade sig på scenen. Foto: Ulo Maasing.

Vid lunchtid på torsdagen inleddes Busstorget 2023, den svenska turistbussbranschens stora mötesplats. Årets evenemang, som pågår i två dagar har samlat 220 deltagare från runt femtio bussföretag, fem fordonsleverantörer och tolv utställare. Programmet inleddes med en inbjudan till bussbolagen från Vasaloppets vd att vara med och skapa smarta kollektivtrafiklösningar.

Av Paula Isaksson

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

I strålande sol och som ett säkert vårtecken invigdes Busstorget 2023 under torsdagen på Aronsborgs konferensanläggning i Bålsta, nordväst om Stockholm.

Johan Eriksson, vd Vasaloppet, och Mats Wiberg, transport- och logistikansvarig för Vasaloppet. Foto: Paula Isaksson.

– Det är helt fantastiskt att vi har så många deltagare på plats, konstaterade Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund som hälsade alla välkomna i den till bristningsgränsen fyllda samlingssalen.

Som vanligt deltar både utställare och fordonstillverkare på Busstorget som fick presentera sig kort på scen.

Fullt i salen när Busstorget 2023 invigdes. Foto: Paula Isaksson.

Därefter tog själva seminarieprogrammet vid och startade med Johan Eriksson, vd Vasaloppet, och Mats Wiberg, transport- och logistikansvarig för Vasaloppet. Tillsammans redogjorde de för den enorma utmaning som det innebär att få ihop logistiken inför och under den stora skidtävlingen.

– Ni som sitter här, er verksamhet är av oerhört stor betydelse för oss och vi vill ha bättre kunskap om den, sa Johan Eriksson.

Varje år har Vasaloppet 200 bussar i omlopp som ska tampas med dåligt väglag och höga snödrivor. Dessutom arrangerar man numera Cykelvasan och avancerade löptävlingar. Behovet av bussar är stort och enligt Johan Eriksson skulle både Vasaloppet och bussbolagen tjäna på att samarbeta.

– Vi behöver ha en djupare relation för att förstå varandras verksamheter. Vi på Vasaloppet kommer inte kunna uppnå våra mål om hållbar tillväxt om det inte finns bussar så att det räcker, och vi tror att vi kan vara en del av lösningen på era utmaningar. Tillsammans kan vi kreera nya lösningar, så har ni uppslag: Ring oss!

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)