
En ny generation i Scania Sveriges busstopp: Niklas Engholm. försäljningsdirektör fordon samt Johan Ekberg, försäljningschef bussar. Foto: Ulo Maasing.
Två nya namn tar över ansvaret för Scanias bussförsäljning i Sverige. Niklas Engholm är ny försäljningsdirektör fordon, medan Johan Ekberg från den 1 maj är försäljningschef buss, båda inom Scania Sverige. Även om båda är nya i bussverksamheten har såväl Niklas Engholm som Johan Ekberg en lång bakgrund inom Scania där de främst har arbetat med lastbilsverksamheten. Johan Ekberg började i företaget 1995, Niklas Engholm 1999.
Tidigare var buss- och lastbilsförsäljningen i Scania Sverige separerad på två affärsområden. Dessa har nu slagits samman till ett gemensamt affärsområde, fordon. Niklas Engholm var tidigare försäljningsdirektör lastbilar, och har nu samma befattning i det nya affärsområdet.
Samtidigt tillträder Johan Ekberg i månadsskiftet som försäljningschef buss.
– Det blir Johan som bussföretagen kommer att möta medan våra kunder inte kommer att märka några skillnader av att vi slår samman buss och lastbil till ett gemensamt affärsområde. Syftet med detta är att internt skapa synergier, göra oss effektivare och dra nytta av varandras lärdomar. Förändringen påverkar inte vår strategi, berättar Niklas Engholm.
– Det är bra att ta bort eventuella stuprör i organisationen. Jag hoppas också att vi långsiktigt kan dela resurser internt, tillägger Johan.
Även om han har arbetat mycket med lastbilsverksamheten saknar Johan Ekberg ingalunda erfarenhet av bussar. Han har bland annat arbetat tre år för Scania i Malaysia med försäljning av såväl bussar som lastbilar. Likaså har han på huvudkontoret haft ansvar för bussförsäljningen i Afrika, Mellanöstern och Asien.
– Volymmässigt är lastbilarna den överlägset största delen av Scanias verksamhet. Men mitt intryck är att busskunderna köper lite mer med hjärtat, säger Johan.
Lämna ett svar