Såväl Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, som fackförbundet Kommunal välkomnar att facken och arbetsgivarna inom industrin har enats om det så kallade märket. Märket är det riktmärke för löneökningarna på arbetsmarknaden som sätts av industrins parter. De kollektivavtal som industrins parter kommer överens om blir norm för lönekostnadsökningen i övriga avtal på arbetsmarknaden. Märket innebär en löneökning på 7,4 procent under två år.
– Det är bra att det finns en överenskommelse om märket, det ger en klar förutsättning för oss i kommande förhandlingar. Nivån kommer vara en utmaning för många medlemsföretag att bära, vi har fortfarande en hel del medlemsföretag som återhämtar sig efter pandemin säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Förbunden inom Transportföretagen ska träffa sammanlagt 54 kollektivavtal.
– Det blir hårt arbete för såväl oss som för våra motparter. Det kommer att bli tuffa förhandlingar, men det finns ett gemensamt intresse och ansvar för att stärka branschen för den lågkonjunktur som väntar, säger Marcus Dahlsten.
Även fackförbundet Kommunal, som organiserar många bussförare, välkomnar uppgörelsen om märket.
– Jag anser att märket är välavvägt och kommer göra skillnad på riktigt, säger Malin Ragnegård Kommunals förbundsordförande.
– Vi hyser inga illusioner om att det här kommer bli en lätt avtalsrörelse och mycket står på spel i år. Med ett välavvägt märke på plats känner vi medvind i det arbetet. Nu förutsätter vi att våra motparter kommer respektera märket och släppa sitt motstånd till satsningarna på de som har det tuffast, de med lägst löner, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.
Lämna ett svar