Under Busstorgets två dagar var bussförarbristen en fråga som diskuterades bland deltagarna. Bristen på personal är påtaglig bland företagen och särskilt inom turist- och beställningstrafiken. Det var också en punkt som statssekreteraren Johan Davidson tog upp när han mötte turistbuss- och beställningstrafik-branschen under fredagen. ”50-kilometersregeln är lite märklig”, påpekade han och lovade att lyfta frågan i EU.
Av Paula Isaksson
Johan Davidson är statssekreterare hos Andreas Carlson (KD), Sveriges nya bostads- och infrastrukturminister. När han medverkade på Busstorget 2023 under fredagsförmiddagen betonade han vikten av att träffa turist- och beställningstrafikbranschen för att få veta vilka frågor som står högst på företagens agenda.
Därefter berättade han om regeringens satsningar på transportinfrastrukturen och att de främst kommer att handla om investeringar i underhåll den närmast kommande tiden. Han framhöll också kollektivtrafiken som en viktig faktor för att Sverige ska klara klimatmålen.
Men han tog också upp den kanske viktigaste frågan för branschen just nu, bussförarbristen.
– Vi ser utmaningen som ni har i spåren efter pandemin, att många förare har sökt sig till andra branscher och är svåra att få tillbaka. Det här är något som Sverige delar med flera länder inom EU, sa Johan Davidsson.
Idag är fyra av tio bussförare 60 år. Med dagens regelverk som säger att bussförare under 24 år bara får köra i busstrafik på linjer som understiger 50 kilometer är det svårt att locka nya till yrket. Men statssekreteraren var hoppfull om att EU:s nya körkortsdirektiv ska leda till något positivt i frågan.
– Man borde kunna ändra åldersgränsen och 50-kilometersgränsen. I de här EU-sammanhangen gäller det att vara kreativ och vi är klart öppna för att dra frågan om regelverket i nya riktningar.
Av en rapport som Svenskt Näringsliv nyligen har presenterat framgår att tre av tio rekryteringsförsök i transportnäringen misslyckas. Till 2035 kommer det saknas 150 000 buss- och latsbilsförare i Sverige. Ett sätt att få in unga som vill jobba som bussförare är att jobba med integration, förklarade Maria Sjölin Karlsson, Transportföretagen, som var på Busstorget för att prata om vad branschen gör och vad företagen kan göra för att föröska lösa förarbristen.
– Det är ofta yngre män som kommer till Sverige så om vi ska kunna hitta nya förare måste vi titta på integrationen. Vi måste också bli duktigare på att rekrytera kvinnor och att föra ut budskapet att man är garanterad jobb efter utbildningen. Idag står platser tomma på bland annat Yrkesvux.
Det gäller också för branschen att engagera sig i bussförarutbildningarna och ta emot de nyblivna förarna, menade hon.
– Annars är risken stor att de försvinner till en annan bransch.
En annan utmaning är förarproven, idag är det ett stort antal på utbildningarna som inte klarar dem och blir undergodkända. Varför är det så? undrade Maria Sjölin Karlsson.
– Är det fel på utbildningarna eller är det andra saker som vi behöver utreda?
Men hon ser inte bara problem utan också möjligheter. Dels kommer regeringen att satsa mer pengar på Yrkesvux och bädda in språkutbildning, dels kan bussbranschen jobba mer med rekryteringsutbildningar. En annan möjlighet är dimensioneringskravet som innebär att kommuner och regioner måste starta utbildningar utifrån vilka yrken som det råder brist på, på arbetsmarknaden.
– Omställningsstudiestöd skulle också kunna vara en rekryteringskälla framöver, sade hon.
Som vanligt en massa gnäll om vad det är fel på inom andra områden. Däremot inget om bussbolagens egna åtagande som arbetsgivare, bra arbetsmiljö, arbetsvillkor och annat. Vad hjälper det att ständigt ta in nytt folk istället för att först se till att de man redan har trivs, mår bra och stannar kvar ?
Mitt i prick