Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare sjukskrivs på grund av farthinder och hål

Farthinder och potthål gör att bussförare får rygg- och nacksmärtor.

Nya farthinder, gupp och hål i körbanan har blivit ett arbetsmiljöproblem för bussförare i Uppsala. Det har gjort att förare tvingats sjukskriva sig för rygg- och nacksmärtor, rapporterar Sveriges Radio P4 Uppland.

– Vi har mycket problem med farthinder,  potthål och andra hål i vägbanorna som ingen bryr sig om. Förutsättningarna har aldrig varit så dåliga som de är nu, säger Jafar Sarehkani, skyddsombud på bussföretaget Gamla Uppsala Buss, till SR Uppland.

Gamla Uppsala Buss kör stadsbussarna i Uppsala.

– Kommunen måste sätta ner foten och inse att man inte kan lägga ut farthinder hur som helst. Man måste tänka på bussförarnas arbetsmiljö och hälsa. De vibrationer som farthinder och hål orsaka påverkar människans kropp, säger Jafar Sarehkani.

Han anser att samtliga farthinder bör tas bort.

Det är inte första gången som bussförare i Uppsala reagerar kritiskt på farthinder som kommunen har byggt. För mindre än ett år (klicka här) sedan blev det klart att sex av elva fartgupp på bussvägen genom Rosendal i Uppsala skulle tas bort och de återstående fem justeras till en kostnad av totalt 3,6 miljoner kronor.

Även då reagerade bussförarna på hur farthindren påverkade deras arbetsmiljö. Då räknade Jafar Sarehkani ut att stadsbussarna körde över farthindren närmare 7 000 gånger per dygn. Problemet anmäldes till Arbetsmiljöverket, varpå kommunen och bussföretaget enades om att ta bort sex av guppen.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Kan man inte använda fartgupp som bussarna kan gränsla??

  2. Kanske ska lägga lite mindre pengar på cykelbanor och fixa till vägarna? Vad jag förstår så sker i stort sett samtliga leveranser med lastbil inte med cykel.

  3. Tyvärr kör även bussförare för fort, på grund av stress från dåliga körtider?

    Även de små farthindren som bussar ska ”gränsla” är inte tillräckligt små, utan i synnerhet bakaxeln klättrar på dem.

    Men med tanke på hur många miljoner som läggs på att bygga nya och bredda gamla cykelbanor, så skulle väl politikerna kunna lägga några kronor på god framkomlighet för busstrafiken. En buss tar ju i alla fall bort flera 1000 bilar från gatan? Ja om inte bussen kom så skulle resenärerna förmodligen ta bilen istället, ja få skulle ta cykeln då man bor för långt bort från jobbet?
    Bättre framkomlighet för bussar borde ju bussbolagen jobba mer med, typ genom att påverka politikerna som inte vet något om bussar i allmänhet och dess storlek i synnerhet? God framkomlighet ger friskare förare och mindre plåtskador på bussarna, bara win-win?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)