Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz: Stora framgångar med ny batterigeneration

Mercedes-Benz har haft stora framgångar med stadsbussen eCitaro med den nya batterigenerationen. Foto: Daimler Truck.

Sedan slutet av fjolåret har Mercedes-Benz eldrivna buss eCitaro funnits med en helt ny batterigeneration, NMC 3. Det är den tredje generationens litiumjonbatterier och har en avsevärt högre energitäthet och kapacitet än den föregående generationen. För Daimler Truck har det lett till stora säljframgångar för eCitaro som i år även kommer att finnas med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

De senaste månaderna har rapporterna om försäljningsframgångar för eCitaro duggat tätt: 35 ledbussar till Bremen, lika många till två bussoperatörer i Holland, 70 till Bryssel, 95 till Hamburg, 46 till Nürnberg, 60 till Wien och så vidare.

Gemensamt för samtliga är bland annat de nya NMC 3-batterierna. Förkortningen står för den tredje generationens litium-nickel-mangan-kobolt-oxid-batterier. I veckan visade Daimler Truck tekniken närmare för internationell fackpress. Bussmagasinet var naturligtvis på plats i Berlin.

Det har faktiskt bara gått fem år sedan Mercedes-Benz introducerade sin storsäljande stadsbuss Citaro med batteridrift (klicka här). Under den tiden har batteriutvecklingen gått framåt i rasande fart, både när det gäller kapacitet och energistyrning.

Nytt i den senaste generationen, NMC 3, är de utvecklade battericellerna och batteripaketens modulära utformning som gör det möjligt med flera olika batterikombinationer som är anpassade till kundens behov. Varje modul består av 600 battericeller. Nio moduler blir ett batteripaket med 5 400 celler, vilket innebär att varje batteripaket har en kapacitet på 98 kWh.

Batterierna är inkluderade i bussens kylsystem som gör att deras temperatur nästan alltid kan hållas på optimala 25 grader. Liksom tidigare tillverkas batterierna i eCitaro av tyska Akasol.

Energitätheten är avsevärt större än tidigare – faktiskt 50 procent större vid samma batterivikt. Det ger elbussen en dramatiskt ökad räckvidd jämfört med tidigare.

Interiören i eCitaro. Trots att batterierna ny inte längre finns i det tidigare motorrummet finns utrymmet kvar och stjäl fyra passagerarplatser. Foto: Daimler Truck.

Räckvidd
I tolvmetersversion kan eCitaro nu fås med minst fyra och högst sex batteripaket med en sammanlagd effekt på upp till 588 kWh. Tre eller fyra av paketen är takmonterade, två i det som tidigare var motorrum. Som ledbuss kan eCitaro utrustas med fyra till sju batteripaket med en sammanlagd kapacitet på upp till 686 kWh.

Med högsta antal batteripaket ger det en garanterad räckvidd under batteriernas hela livstid på 280 kilometer för tolvmetersbussen och 220 kilometer för ledbussen. Under gynnsamma förhållanden uppgår räckvidden till över 300 kilometer på en laddning. Akasol bedömer att batterierna ska klara 4 000 laddcykler vilket motsvarar en livstid på upp till tio år. Batterierna klarar också de nya säkerhetskrav för elfordon som börjar gälla i höst, ECE-R 100-3.

Trots att batterierna nu har monterats på andra ställen har Mercedes-Benz inte lyckats få bort det utrymmeskrävande utrymme längst bak som en gång inrymde dieselmotorn och på de första generationernas eCitaro batterierna. Nu ryms en del av kylsystemet där, men samtidigt förlorar man fyra sittplatser i bussen.

En förare som tidigare har kört Citro känner igen sig. Instrumentbrädan är som på en dieseldriven version, men den högra delen av instrumenteringen är anpassad till elbussen. Foto: Daimler Truck.

Laddning
Batterierna laddas i depå via CCS-kontakt men kan också utrustas för pantografladdning om de ska trafikera långa linjer, exempelvis i regiontrafik, eller vara igång en stor del av dygnet. Laddeffekten vid depåladdning är max 150 kW, vid pantografladdning högst 300 kW.

Räckvidden för en elbuss påverkas inte bara av batterikapacitet och körning. För en mycket stor del av energiförbrukningen svarar också all utrustning ombord, likaså värmesystemet. Det gör att energistyrningen har en stor betydelse. I eCitaro svarar en värmepump för temperaturen i passagerarutrymmet. Frontvärmaren har dubbel värmeväxlare.

Drivlinan har ZF:s elektriska portalaxel AVE 130 med motorer i hjulnaven. Maxeffekten är 2 x 125 kW, vridmomentet 2 x 485 Nm. På ledbussarna är såväl bakaxeln som mittaxeln drivande.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)