
För tolfte året i rad toppar Vy bus4you Svenskt Kvalitetsindex för persontransporter. Foto: Ulo Maasing.
För tolfte året i rad toppar bussföretaget Vy bus4you Svenskt Kvalitetsindex (SKI) i persontransport-branschen. Indexet, som nu presenteras för artonde året, mäter resenärers bedömning av buss, tåg och flyg. Över genomsnittet för persontransporter placerar sig även Vy Flygbussarna samt FlixBus. Tåg- och flygresenärer klagar i mycket större utsträckning än bussresenärer. Samtidigt har alla transportslag fått lägre betyg än i fjol av resenärerna.
De aktörer som får fortsatt goda omdömen är samma som tidigare. Högst upp bland de aktörer som deltar i studien kommer Vy bus4you, därefter tågföretaget MTRX samt flygbolaget BRA och Vy Flygbussarna på en delad tredjeplats.
– Det är ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång, konstaterar Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Vy bus4you intar alltså ännu en gång förstaplatsen när det gäller persontransporter. I årets rapport fick Vy bus4you betyget 74.7 på skalan som sträcker sig från 0–100. Snittet för branschen var 66.3. Vy Flygbussarna får betyget 69,8.
Sedan följer på femte plats FlixBus med 68,7 och övriga bussbolag placerar sig på elfte plats med betyget 63,4.
Totalt är kundnöjdhetsindex för persontransporterna 66,3. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna. Så lågt hamnar endast SJ med ett index på 59,3. Se även diagrammet längst ner!
Svenskt Kvalitetsindex konstaterar att den positiva effekt som sågs efter pandemin nu har lett till ökade kundförväntningar på tillgänglighet och service. Det handlar inte längre bara om att ta sig från punkt A till B utan servicefrågor både före, under och efter resan har åter blivit viktiga. Detta är också en anledning till att branschen i stort tappar.
Kundernas lägre betyg kring imagefrågor och produktkvalitet har även ändrat synen på hållbart resande. Andelen resenärer som har klagat eller haft anledning att klaga är betydligt större i tåg- och flygbranschen jämfört med bussbranschen. De flesta klagomål beror inte överraskande främst på förseningar eller inställda avgångar.
– När produktegenskaperna får lägre betyg, så kommer prisfrågan högre upp på kundernas agenda. En pressad ekonomi gör också att plånboksfrågor börjar konkurrera ut hållbarhetsdimensionen vid val av resesätt, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
– Vi är mycket stolta över att ha vunnit utmärkelsen ”Nöjdast kunder” 2023 i kategorin persontransporter med Vy bus4you samt att Vy flygbussarna kom på topp tre. Det är ett bevis på vårt engagemang och vår lojalitet för att erbjuda högsta kvalitet och bästa service till våra gäster. Detta fina betyg intygar om hur viktig bussen är som transportslag för den som vill välja en mer miljövänlig resa, säger Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör Vy Buss kommersiella trafik.
Svenskt Kvalitetsindex 2023 för persontransporter:
Lämna ett svar