Volvo Bussar i Tyskland och det finska företaget Kiitokori Oy har i samarbete byggt två bussar för bokstavligt talat fängslande resor. Resenärerna färdas i avskilda kupéer med ovanligt tålig inredning och slipper trängas med andra. Komforten är dock begränsad.
Den ena av bussarna som Volvo och Kiitokori har byggt ska användas av den tyska kriminalvården, Bundesministerium der Justiz, den andra av polisen.
Men bussarna är knappast avsedda för turistresor, utan för transporter av interner och gripna. Utsikten för passagerarna är begränsad.
Inredningen i bussarna är stryktålig men föga luxuös. Självklart är alla passagerarplatser utrustade med säkerhetsbälten.
Via monitorer kan samtliga ”hytter” övervakas av personalen ombord vilket bidrar till både personalens och passagerarnas säkerhet.
Finska Kiitokori började tillverka busskarosser 1984 men har sedan slutet av nittiotalet varit helt inriktat på att bygga specialfordon: bokbussar, sjukvårdsbussar, förskolebussar och, som i det här fallet, bussar för säkerhetstjänster som polis och kriminalvård.
1984 köptes Kiitokori av en annan finsk busskarossör, Ajokki, som något år tidigare hade köpt en annan tillverkare av specialkarosser samt Delta Plan. 1986 köptes Ajokki Group av en privatperson, Ilmari Mustonen, och 1989 slogs Ajokki Group samman med det redan tidigare av Mustonen ägda Wiima Oy. Därmed bildades Carrus Oy.
När Volvo Bussar 1998 förvärvade Carrus ingick inte Kiitokori i affären utan företaget har sedan dess varit helt inriktat på att tillverka specialfordon.
Sedan dess har Volvo Bussar sålt Carrus, men de båda företagen har alltjämt ett nära samarbete. Carrus bygger således Volvos dubbeldäckare, 9700 DD.
Lämna ett svar