Ett webbaserat verktyg ska bidra till att bussförare alltid är uppdaterade när det gäller trafikstörningar, ändrade körvägar med mera. Det är IT-företaget Hogia som har vidareutvecklat verktyget LinjeGuiden som guidar föraren rätt oavsett trafikläge och omplaneringar. Det är inte ovanligt att resenären som kliver på bussen är mer uppdaterad gällande störningar i trafiken än vad föraren är, konstaterar Hogia. Det nya verktyget kräver inte mer utrustning för föraren att hålla koll på. Hogia menar också att utbildningstiden för nya förare kan kortas med hjälp av tekniken.
I två vyer har föraren koll på hållplatslista och karta med navigator samtidigt. Föraren vägleds med realtidsuppdaterad trafikinformation och kan känna sig trygg med att både köra rätt och att vara punktlig.
Indragna hållplatser, omplanerade vägval och passningar blir tydliga och enkla för föraren att följa. Föraren har korrekt information att både köra efter och ge till resenärerna. Alla har en och samma bild av trafiken; föraren, resenären och trafikledningen.
I den nya versionen av LinjeGuiden kopplar föraren upp sig direkt på vilken enhet som helst, till exempel befintlig skärm i fordonet, eller på en surfplatta eller smartphone. Det enda som behövs är en uppkoppling till internet. Mjukvara i bussen förmedlar data till LinjeGuiden.
Ingen ytterligare utrustning krävs i bussen, utan det räcker med positionen och sedan synkas och hämtas all data via LinjeGuiden från molnet ner till den skärm som föraren valt.
Med positioneringen kopplas bussen isamman med turen. Föraren anmäler sig på sitt omlopp och får då exakt information om hur nästa tur ska köras. Använder föraren en portabel enhet väljer denne vilket fordon som han eller hon vill följa, men på bussens fasta skärm kommer informationen upp automatiskt.
I en tvådelad vy ser föraren både hållplatslista och vägbeskrivning som i vilken GPS-baserad navigator som helst. Föraren följer den planerade färdvägen, antingen enligt normal rutt eller omplanerad körväg.
Trafikledningen kan via trafikledningssystemet bestämma att bussen ska ta en annan körväg, vilket föraren tydligt ser i god tid innan. Föraren ser även inställda hållplatser. Här finns också uppdaterad information om passning av hållplatser och tidsschema om hur den ligger till på turen – i form av försening, avgångstid samt tidsangivelse för inväntande av andra fordon. Föraren får också hjälp att räkna ner till avgångstid vid reglerhållplatser.
Lämna ett svar