Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-kommissionen: Ändrade kör- och vilotidsregler för beställningstrafik

EU-kommissionen la på torsdagen fram sitt förslag till ändrade kör- och vilotider i turist- och beställnignstrafik. Foto: Volvo Bussar.

EU-kommissionen klubbade på torsdagen sitt förslag om ändrade kör- och vilotidsregler för turist- och beställningstrafik, det som formellt kallas tillfällig busstrafik. EU-kommissionen motiverar sitt förslag med att förare i turist- och beställningstrafik har en annan rytm i arbetet än förare i linjetrafik eller lastbilsförare, beroende på stora säsongsvariationer, längden på resorna och karaktär på köruppdragen. Förslaget välkomnas av Sveriges Bussföretag.

Därför föreslår kommissionen att förare i turist- och beställningstrafik ska ha flexiblare regler när det gäller kör- och vilotider.

– Bussbranschen har i många år argumenterat för att det är orimligt att regelverken för buss- och godstrafik är i princip identiska, trots att verksamheterna ser så olika ut. Det skiljer sig också mycket inom busstrafikens segment, där turist- och beställningstrafikens förutsättningar med stora variationer över säsong och i karaktär på köruppdragen när det kommer till längd på resorna och hur stor del av arbetstiden som är körtid. De föreslagna förändringarna är ett stort steg i rätt riktning, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Förslaget från EU-kommissionen omfattar tre delar: raster, daglig vila och veckovila.

När det gäller raster under arbetsdagen ändras inte den totala tid som föraren har rätt till. Däremot ska rasterna kunna delas upp på ett annat sätt än idag. Rasterna ska uppgå till minst 45 minuter på 4,5 timmars körtid och kan delas upp antingen i minst 30 + 15 minuter eller tre gånger 15 minuter. Idag är det endast tillåtet med först 15 minuters rast och senare 30 minuters, däremot inte det motsatta.

Den andra förändringen innebär ingen förändring av kravet på minst elva sammanhängande vila under 24 timmar. Däremot kan den dygnsvilan skjutas upp en timme om den totala körtiden för dagen inte överstiger sju timmar. Alternativt kan vilan skjutas upp två timmar om den dagliga körtiden intre överstiger fem timmar. Dessa ändringar får endast göras en gång under en resa om åtta dagar eller mer.

När det gäller veckovilan ska reglerna för resor som endast görs i ett land anpassas till de regler som gäller för internationell trafik. Tolvdagarsregeln ska alltså omfatta såväl inrikestrafik som internationell trafik. Föraren ska kunna arbeta tolv dagar i sträck om det handlar om ett sammanhängande uppdrag.

– Alla förändringar ligger i linje med vad vi har velat ha. Det ska poängteras att förändringarna inte förändrar mängden rast eller vila som förarna har rätt till, och inte heller hur länge de får köra. Hela syftet med ett gemensamt kör- och vilotidsregelverk är att skapa sund konkurrens, högre trafiksäkerhet och en bra arbetsmiljö för förarna. Vi vet att nuvarande regelverk i vissa fall skapat onödig stress hos förarna och att ge en större flexibilitet i vissa fall gör att de kan göra ett bättre jobb för gästerna, säger Anna Grönlund.

Det föreslagna regelverket ska inte gälla linjetrafik och kommer nu att behandlas vidare inom EU.

Klicka här för att läsa om förslaget på EU-kommissionens hemsida.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)