När Transportstyrelsen i höstas undersökte hur taxiföretag och –förare följde regelverket framkom inga brister vid cirka 70 procent av kontrollerna. Men vid mer än var femte kontroll hittade Transportstyrelsen allvarliga brister. ”Problemet är oftast inte fusk bland dem som har tillstånd utan konkurrens från svarttaxi”, säger Mattias Andersson, utredare vid Transportstyrelsen. Dessutom kör många taxibilar för fort.
Under hösten 2022 undersökteTransportstyrelsen regelefterlevnaden inom taxi. Undersökningen visar att regelefterlevnaden är bra inom de flesta områden som har undersökts. Det gäller oavsett om det handlar om krav på förare, företag eller fordon. Inom flera områden råder närmast fullständig åtlydnad – det gäller till exempel krav på taxiförarlegitimation, bältesanvändning och prisinformation.
Men vid cirka 30 procent av kontrollerna hittade man brister. Det rörde sig då även om mindre fel och misstag, som till exempel att föraren glömt att ta med sitt körkort.
– Om vi enbart tittar på allvarligare brister, handlar det om 22 procent, säger Mattias Andersson.
Undersökningen gjordes när bilarna stod stilla kontrollerade inte Transportstyrelsen hur taxibilarna följer hastighetsgränser. Taxametrar lagrar ju inte uppgifter om hastighet. Men andra mätningar har återkommande visat att taxi ligger i botten när det gäller att följa hastighetsgränser.
– Det här är en fråga som taxibranschen verkligen behöver jobba intensivare med för att åstadkomma en förändring, säger Mattias Andersson.
Transportstyrelsen bedömer också att taxibranschens främsta bekymmer inte är fusk bland de som har tillstånd, utan konkurrensen från svarttaxi. Det riskerar att snedvrida konkurrensen på den legala taximarknaden och bidra till den så kallade svarta ekonomin.
Lämna ett svar