Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Upphandling kan vara bättre än omförhandling av trafikkontrakt vid kris”

Under coronapandemin omförhandlades många trafikavtal, i synnerhet när det gäller incitamentsavtal. Arkivbild: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin fick dramatiska konsekvenser för kollektivtrafiken och resandet. Det ledde till att trafikavtal på flera håll omförhandlades, i synnerhet om det gällde incitamentsavtal. Oftast var det operatörerna, inte de regionala kollektivtrafik-myndigheterna, som tog initiativet. Men även om en omförhandling kan verka rationell och förnuftig hade det ibland varit lämpligt att istället göra en ny upphandling av trafiken. Det konstaterar tre forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i en forskningsrapport som har genomförts på uppdrag av Konkurrensverket. Forskarna bedömer också att den kris som pandemin ledde till kan påverka upphandlingar i branschen på lång sikt, bland annat när det gäller konkurrensen.

I rapporten talar forskarna om pandemin som ”en kraftfull chock som påverkade all upphandlad kollektiv busstrafik”.

Ett drastiskt minskat resande slog igenom på minskade biljettintäkter samtidigt som kostnaderna för trafiken var oförändrade. Trafiken skulle ju rulla normalt för att minska trängsel och risk för smittspridning.

Det ledde till ett tryck från operatörerna att trafikavtal med resandeincitament skulle omförhandlas.

– Men även om en omförhandling av avtalen kan ses som ett förnuftigt och pragmatiskt svar på situationen kan de ha varit i strid med de rättsliga reglerna för offentlig upphandling. När incitamentsavtal omvandlades till bruttoavtal kan det innebära att avtalets övergripande karaktär ändrades. Då borde det sannolikt ha upphandlats på nytt, skriver forskarna.

De bedömer också att covidkrisen på lång sikt kan påverka avtal och upphandlingar i bussbranschen. Det påverkar i sin tur hur konkurrensen kommer att vara i framtida upphandlingar.

– Det är sannolikt att incitamentsavtal blir mindre vanliga. En lösning inför framtida upphandlingar för att hantera oförutsedda händelser med stor påverkan kan vara att ange brytpunkter som utlöser en omförhandling av ett kontrakt, skriver forskarna.

Rapporten kan laddas ner genom att klicka här.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)