Bältesanvändningen bland busspassagerare minskar. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget Folksam har gjort. Undersökningen presenterades på torsdagen på MHF:s Tylösands-seminarium och visar att bältesanvändningen gått ner från 30 procent till knappt 18 procent sedan 2011. I undersökningen gjordes 2274 observationer på 142 bussturer i fem olika regioner runtom i Sverige, i områden kring Sundsvall, Uppsala, Västerås, Enköping, Hallstahammar, Stockholm, Göteborg, Kungälv och Borås.
I 99 procent av bussturerna fick resenärerna någon form av ljudmässig eller visuell information om att bältet skulle användas. I 42 procent av turerna gjordes någon form av röstutrop om att använda bältet, antingen från föraren eller via inspelade utrop och i 15 procent av turerna gjorde föraren ett utrop.
Men uppenbarligen tar resenärerna inte till sig uppmaningarna.
– Även om det är lag sedan 1999 att använda bälte i de bussar som har bälten så är användningen och kännedomen bland resenärerna väldigt låg. Genom att öka medvetenheten om bältesanvändning i bussar är förhoppningen att denna undersökning bidrar till åtgärder i linje med Nollvisionen så att personskador i busstransporter kan minskas, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Den främsta orsaken till personskador på passagerare i buss är vältningsolyckor. Vid sådana olyckor kan bältesanvändning vara helt avgörande för hur väl en person klarar sig. Flera större uppmärksammade bussolyckor har visat på bristande bältesanvändning och där det konstaterats att bältesanvändningen skulle ha minskat skadegraden eller förhindrat personskador.
– Det effektivaste sättet att påverka bältesanvändningen var genom en display i bussen. Utrop av föraren påverkade endast användningen marginellt. En väg framåt kan vara bältespåminnare, liknande de som framgångsrikt implementerats i personbilar. Men med den teknik som finns idag skulle det bli kostsamt eftersom sensorer måste finnas på varje säte, så en möjligen lösning skulle vara en enklare påminnare. En annan åtgärd är krav på bältesanvändning vid upphandling av transporter, säger Anders Kullgren.
Klicka här för att ta del av rapporten i sin helhet.
Lämna ett svar