”Det är ungefär som att bygga med Lego när vi planerar depån”. Det säger Jason Gies på ABB E-mobility Fleet & Transit när han demonstrerar ABB:s nya laddningslösning för bland annat bussflottor. Mindre trängsel i depån och inga kablar mellan bussarna tillhör fördelarna med lösningen som stöder alla gränssnitt, från pantograf till CCS-kontakt.
På UITP-mässan i Barcelona nyligen demonstrerade ABB E-mobility sitt nya kraftskåp HVC360. Det kanske inte låter omvälvande, men är ett klart steg framåt när det gäller depåladdning av elbussar. Det gäller inte minst i depåer där utrymme är en bristvara, förklarar Jason Gies när vi träffar honom tillsammans med kollegan Mathijs Vaessen från ABB E-mobility.
Själva kraftskåpet levererar upp till 360 kW kontinuerlig laddeffekt. Skåpet behöver inte vara placerat intill bussarna utan kan placeras upp till 100 meter bort – i vissa fall upp till 150 meter. Själva kraftskåpet är i rostfritt stål och drygt två meter högt och 1,17 x 0,77 meter brett.
Till skåpet kan sedan upp till fyra laddstationer anslutas. Stationerna är smala och kräver lite utrynmme. Kraften från skåpet kan fördelas jämnt mellan de fyra laddstationerna, vilket gör det möjligt att samtidigt prekonditionera alla anslutna bussar.
– En speciell egenskap är enhetens flexibilitet. Den stöder alla gränssnitt för laddning, och den gör det samtidigt, säger Jason Gies.
Det innebär att bussar med pantografladdning och CCS-kontakt för plug-in kan användas samtidigt. Även pantograflösningar kan blandas så att laddning kan ske med såväl pantograf som hissas upp från busstaket eller ner mot detta.
Lämna ett svar