Den koreanska fordonstillverkaren Hyundai ska de närmaste åren leverera drygt 1 300 vätgasdrivna bussar till Sydkoreas huvudstad Seoul enligt en avsiktsförklaring mellan företaget, nationella och regionala myndigheter samt andra aktörer. Det koreanska miljödepartementet har utlovat ekonomiskt och administrativt stöd till övergången till bränslecellsbussar.
De 1 300 bussarna kommer att vara såväl låggolvsbussar som höggolvsbussar, bland annat 300 flygbussar. Dessutom ingår fem tankstationer för vätgas i storsatsningen. Bussarna ska levereras fram till 2026.
Hyundai har levererat bränslecellsbussar till Seoul sedan 2020.
Fordonsjätten deltar också i etableringen av ett ekosystem för vätgas med bland annat en produktionsanläggning för grön vätgas. Anläggningen ska använda biogas för framställning av vätgas och kommer att ha en kapacitet på 500 kilo vätgas om dagen.
El eller vätgas är framtiden? Kanske inte vare sig det ena eller andra?
Har vi inte lärt av historien att mångfald är den enda rätta vägen?
Om vi bara har batteribussar i Sverige, vad händer då om elproduktionen fallerar en dag eller två? Värre saker kan ju hända också? Men har man då tillgång till bussar som kan köras på antingen el, vätgas, biogas eller biodiesel så lär väl alltid några bussar rulla vid den ena eller andra krisen?
Krismedvetenheten borde ju ha ökat när vi nu haft både pandemi och krig i närområdet. Finanskris där ekonomin faller som en sten och/eller handelskrig som hindrar både import och export kan ju ställa till det för oss om vi ensidigt har satsat på batteribussar?
Eller???