På många håll i landet planeras nerskärningar i kollektivtrafiken på grund av pressad ekonomi. Värst är det i Storstockholm där ett tjugotal busslinjer hotas av nedläggning, samtidigt som tunnelbana, pendeltåg, spårväg och andra linjer får glesare trafik. Men Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, går åt motsatt håll och satsar på tätare turer för bussar och tåg. Borås får en extra satsning med en ny busslinje.
Totalt 30 miljoner kronor satsas på utveckling av kollektivtrafiken. Det står klart sedan Västtrafiks trafikplan för 2024 nu har klubbats.
– Kollektivtrafiken i vår region behöver ständigt ses över och utvecklas i takt med att regionen växer och fler reser kollektivt. Nästa år satsar vi främst på tätare turer i tåg- och busstrafiken där resandet är högt och där det finns potential att locka fler resenärer till kollektivtrafiken, säger Bijan Zainali (S), Västtrafiks styrelseordförande.
I Göteborg blir det fler turer på linje 34 för att möta det ökande resandet till och från Campus Lundby.
För att möta behovet av kollektivtrafik till och från Högsbo sjukhus får även linje 65 fler turer.
Resandet har återhämtat sig efter pandemin på sträckan mellan Partille –Tahult–Landvetter och därför får även linje 511 fler turer under nästa år.
Busstrafiken i Borås får en extra satsning. Resandet på linje 200 och 300 har ökat kraftigt under det senaste året. För att möta det ökade resandet och samtidigt ha möjlighet att locka fler resenärer får linjerna fler turer. Även linje 6 och 8 i Borås får fler turer till följd av ökat resande. Mellan Viared norra och Borås centrum startar också nya linje 21 under nästa år.
Både Västkustbanan och Västra Stambanan får fler tågavgångar under nästa år.
Ja, fast på Göteborgs spårvägar är det inte så muntert.
Artikel i GP den 26 juni (tyvärr bakom betalvägg)
Stora neddragningar hotar spårvagnstrafiken i Göteborg
Kraftiga neddragningar hotar spårvagnstrafiken i Göteborg. Enligt uppgifter till GP kan resenärer i Biskopsgården, Kortedala/Bergsjön samt Mölndal drabbas särskilt hårt.
Göteborgs spårvägar bekräftar att ett arbete med frågan pågår – men att inget är klart ännu.
– Jag utesluter ingenting, säger avdelningschefen Bernt-Erik Johansson.