Hela 40 procent av alla nya stadsbussar som registrerades i EU och Storbritannien under det andra kvartalet i år var emissionsfria. Batteribussar dominerar stort, medan bränslecellsbussarna ökade, även om de alltjämt är en marginell företeelse. Det rapporterar The International Council on Clean Transportation (ICCT), en oberoende organisation för forskning och analys av miljöfrågor. I sex EU-länder nyregistrerades under kvartalet endast utsläppsfria stadsbussar.
Under det första kvartalet var 30 procent av de nya stadsbussarna utsläppsfria, likaså under 2022 som helhet. De EU-länder som nyregistrerade enbart utsläppsfria stadsbussar under andra kvartalet var Nederländerna, Danmark, Slovenien, Irland, Finland och Portugal.
Batterielektriska bussar dominerar stort i statistiken och utgjorde 38 procent av de nya bussarna, medan bränslecellsbussarna utgjorde två procent. Det är främst i Tyskland och Frankrike som bränslecellsbussarna har haft vissa framgångar.
Samtidigt säljs fortfarande många bussar som drivs av naturgas, främst i Italien och Frankrike. Naturgas är ett fossilt drivmedel som endast är marginellt bättre än diesel.
Diagrammet här kommer från ICCT och visar marknadsandelen för nya stadsbussar, fördelat på drivmedel, i EU-länderna och Storbritannien under perioden april– juni. I kategorin naturgas ingår även biogasbussar som är en mycket liten del av gasbussarna. I kategorin diesel ingår även bussar som drivs på biodiesel.

I diagrammet redovisas inte Slovakien, Kroatien, Bulgarien, Malta eller Cypern eftersom dessa länder inte redovisar siffror kvartalsvis. Grekland, Estland och Lettland rapporterar kvartalssiffror, men registrerade inga nya stadsbussar under andra kvartalet och finns därför inte med i diagrammet. Diagram: ICCT.
Lämna ett svar