Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Solaris fortsätter att ha framgångar med sina bränslecellsbussar. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Solaris får ännu en order på bränslecellsbussar; Storsatsning på elbussar i grekiska storstäder; Klassisk semesterort storhandlar elbussar.

Tyskland: Den polska busstillverkaren Solaris stärker sin ställning på marknaden för vätgasdrivna bränslecellsbussar i Europa. Lokaltrafiken i den tyska staden Duisburg, Duisburger Verkehrsgesellschaft AG (DVG) har beställt 25 Solaris Urbino bränslecellsbussar för leverans under 2024 och 2025. Ordern omfattar elva 12-metersbussar och fjorton 18-meters ledbussar.

Tolvmetersbussen Urbino 12 har bränsleceller om 70 kW medan ledbussens bränsleceller är på 100 kW. Elmotorn är på 160 respektive 240 kW i de båda versionerna.

Kinesiska Yutong ska leverera 250 batteribussar till Aten.

Grekland: Den kinesiska busstillverkaren Yutong ska leverera 250 elbussar till Greklands huvudstad Aten och storstaden Thessaloniki.

Beställare är den grekiska staten som planerar att in en nära framtid gå ut i en upphandling av ytterligare 400 elbussar. Den upphandlingen ska följas av ytterligare en upphandling som omfattar hela 650 elbussar.

De bussar som Yutong ska leverera är tolv meter långa stadsbussar och uppges kosta 440 720 euro (drygt fem miljoner kronor) per buss.

Italien: Staden Rimini på den italienska rivieran är en för många svenskar klassisk semesteort och en populär destination redan på 60- och 70-talet. Nu gör lokaltrafikföretaget i Rimini, Start Romagna, en storsatsning på att elektrifiera busstrafiken.

Start Romagna ska upphandla två paket om sammanlagt upp till 114 batteridrivna bussar. I en första omgång planeras en upphandling om 21 12-metersbussar med en option på ytterligare 35 bussar samt elva 18-meters ledbussar med en option på ytterligare 47 ledbussar. Laddning ska endast ske i depå. Bussleverantören eller -leverantörerna måste också svara för ett komplett serviceavtal under bussarnas hela livstid.

De bussar som Start Romagna nu ska upphandla är inte de första elbussarna i Rimini. Tidigare har turkiska Karsan levererat 27 E-Atak elbussar till staden som också har en BRT-linje som trafikeras med trådbussar av modell Van Hool ExquiCity.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)