En gigantisk upphandling av elbussar är på väg att haverera eftersom intresset från busstillverkarna att delta saknas. Upphandlingen, om det statliga indiska upphandlingsbolaget CESL gick ut med i januari, gäller 4 675 elbussar. Men de stora busstillverkarna i landet är kallsinniga på grund av den finansieringsmodell som gäller i upphandlingen, rapporterar den indiska affärstidningen Business Standard.
Endast en indisk busstillverkare, EKA, har kommit in ed anbud medan jättar som Tata Motors, Ashok Leyland och PMI Electro Mobility nobbar jätteupphandlingen.
CESL (Convergence Energy Services Limited) är ett statligt indiskt bolag för inköp av elfordon till staten och delstaterna i Indien. Nu överväger CESL att helt stoppa den aktuella upphandlingen.
Anledningen till det bristande intresset uppges vara finansieringsformen som bygger på att bussarna ägs och underhålls av leverantören till ett fast pris och en bestämd avtalsperiod på tio – tolv år. Samtidigt är de statliga och delstatliga trafikföretagen ansvariga för själva driften.
Enligt Business Standard har busstillverkarna reagerat på höga driftskostnader, bristande finansiell stabilitet hos de statliga och delstatliga trafikföretagen samt en motvilja att låta dessas förare köra bussarna.
Istället vill busstillverkarna ha bruttokontrakt där förarna är anställda av dem och där de har kontroll över hela driften. Enligt den modell tillverkarna vill ha ska de få ersättning enligt en förutbestämd avgift per kilometer.
Den indiska regeringen har satt som mål att ha 50 000 elbussar i trafik år 2027. 2030 ska 40 procent av bussarna vara elbussar.
Lämna ett svar