Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppåt för elbussarna medan gasbussarna står stilla

Solaris levererade flest elbussar i Europa under första halvåret. Foto: Solaris.

Elbussarna fortsätter sin frammarsch i Europa. Om året fortsätter som det har börjat kan 2023 bli ett nytt rekordår för elbussarna. Samtidigt har marknaden för hybridbussar ökat kraftigt jämfört med i fjol medan gasbussarna står och tampar. Bränslecellsbussar utgör fortfarande en liten nischmarknad, trots att det registrerades lika många sådana i Västeuropa under det första halvåret i år som under hela förra året. Även leverantörskartan när det gäller elbussar har ritats om rejält de senaste åren. Det framgår av rykande färska siffror som har tagits fram av holländska Chatrou CME Solutions som i detalj följer utvecklingen av bussar med alternativ drivlina. Den senaste analysen gäller årets första sex månader.

Analysen omfattar bussar på åtta ton eller mer och med alternativ drivlina. Det är en marknad som växer snabbt. Under första halvåret registrerades 34 procent fler sådana bussar i Europa än samma period i fjol. Och det är elbussarna som dominerar.

Siffrorna täcker in elbussar (utom trådbussar), hybridbussar, gasbussar och bränslecellsbussar i EU-länderna samt i Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Några länder saknas i statistiken för första halvåret. Det är Slovakien, Ungern, Bulgarien, Cypern och Malta. Det beror på att de inte redovisar kvartalssiffror för nyregistreringar. I praktiken innebär detta att siffrorna i statistiken är något i underkant.

Ur svensk synvinkel är det också värt att komma ihåg att bussar som körs på HVO eller annan biodiesel inte har alternativ drivlina enligt statistiken. De har ju dieselmotor, även om de inte drivs med fossil diesel. När det gäller gasbussar skiljer inte siffrorna mellan biogasdrivna bussar eller bussar som körs med fossil naturgas, vilket är fallet i en stor del av Europa.

Statistiken visar inte heller hur orderstocken hos busstillverkarna ser ut eller hur stora deras leveranser kommer att vara under det andra halvåret utan endast nyregistrerade bussar.

Under första halvåret i år var nästan varannan nyregistrerad buss med alternativ drivlina en elbuss. Såväl dessa som hybridbussarna visar en stark ökning jämfört med i fjol medan gasbussarna fortsätter att minska. Bränslecellsbussar fortsätter att vara en liten nischmarknad. Under första halvåret registrerades 96 sådana. Det är visserligen nästan en fördubbling jämfört med i fjol men siffran kan jämföras med 2 567 elbussar, 1 863 hybridbussar och 1 454 gasbussar.

Nyregistreringar av bussar med alternativ drivlina och över åtta ton. För perioden 2012 – 2019 redovisas Västeuropa + Polen, från 2020 och framåt EU-länderna + Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. Den stora dippen i efter 2022 beror inte på någon dramatisk nergång för bussar med alternativ drivlina utan på att de två sista mätningarna gäller första halvåret 2022 och 2023. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Storbritannien svarade ensamt för en femtedel av de nyregistrerade elbussarna i Europamed 524 elbussar. På andra plats kommer Norge med 346 elbussar, 13,5 procent av alla elbussar. Sverige placerade sig på sjätte plats med 161 nyregistrerade elbussar över åtta ton.

Nyregistrerade elbussar för stadstrafik, fördelat på länder. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Det finns ett klart samband mellan att Norge toppar listan över antalet nya elbussar under första halvåret och att Solaris samtidigt är överlägset största elbussmärke under samma tid.

Anledningen är den snabba elektrifieringen av busstrafiken i Oslo. Bland annat satte bussföretaget Unibuss 183 nya elbussar i trafik för huvudmannen Ruter i Oslo under april (klicka här) – samtliga Solaris. Utan jätteleveransen till Oslo skulle Solaris ha varit tvåa i EU på elbussar, bara snäppet under MAN.

Nyregistrerade elbussar för stadstrafik, fördelat på tillverkare. Diagram: Chatrou SME Solutions.

Även när det gäller hela perioden från 2012 t o m första halvåret i år är Solaris störst i Europa på elbussar för stadstrafik.

Solaris marknadsandel när det gäller nyregistrerade stadselbussar var under det första halvåret 16,4 procent. Därefter följde MAN med 10,1 procent, BYD – Alexander Dennis med 8,7 procent, BYD med 7,9 procent, Yutong med 7,8 procent och Volvo med 5,6 procent. Scania särredovisas inte utan ingår tillsammans med mer än ett dussin andra busstillverkare i kategorin övriga med en marknadsandel på 5,4 procent.

Som jämförelse kan man notera att Volvo var marknadsledande för två år sedan, första halvåret 2021, med en marknadsandel på 14,1 procent. Då låg också Sverige trea i registreringsstatistiken för elbussar för stadstrafik (klicka här).

Lanseringen av Mercedes-Benz Intouro Hybrid slår igenom i registreringsstatistiken för hybridbussar. Foto: Ulo Maasing.

Hybridbussarna fick bokstavligt talat ett nytt liv under det första halvåret i år. Samma tid förra året registrerades inga sådana, i år var det 422. Huvudorsaken: Lanseringen av Mercedes-Benz Intouro Hybrid som har blivit en storsäljande regionbuss/skolbuss.

Gasbussarna har backat något jämfört med första halvåret i fjol, men om man översätter siffrorna till helår är läget för gasbussarna i princip konstant sedan årtiondets början. Första halvåret i år registrerades 1 454 gasbussar i de länder som statistiken avser. Statistiken gör ingen skillnad på biogasbussar eller naturgasbussar, men man kan lugnt utgå från att flertalet av de nya gasbussarna drivs med fossil naturgas.

Bränslecellsbussarna har ännu inte fått något genombrott. Under första halvåret registrerades visserligen nästan dubbel så många bränslecellsbussar som samma tid förra året, men det totala antalet är litet: 96 respektive 52 bussar.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)