Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare ekonomi förändrar resandet

Nästan hälften av de svarande i Västtrafiks attitydundersökning uppger att ökade levnadskostnader och drivmedelspriser gör att de kör mindre bil. Fotograf: Eddie Löthman.

Den tuffare ekonomiska situationen för många hushåll och den pressade samhällsekonomin påverkar människors resvanor. Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, har nu presenterat sin årliga attitydundersökning, Hållplats 2023 (klicka här). I undersökningen uppger nästan hälften av de svarande att ökade levnadskostnader och drivmedelspriser gör att de kör mindre bil än tidigare.

Det är sjätte året i rad som Västtrafik undersöker hur de som bor i Västsverige ser på sitt resande idag och i framtiden. Över 4 000 personer har svarat på frågorna i undersökningen. Resultaten visar att restid och ekonomi är de viktigaste faktorerna när resenärerna väljer hur de ska resa. Ekonomiska faktorer är den viktigaste anledningen till att man ändrar sitt sätt att resa.

– Det här visar vilket starkt styrmedel ekonomin är när vi ställer om våra transporter. Beteenden är svåra att förändra men ekonomin spelar en viktig roll, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Undersökningen visar att den egna bilen alltjämt är det vanligaste färdmedlet. 32 proent använder egen bil fem dagar eller mer per vecka, medan 22 procent använder kollektivtrafik i samma utsträckning. Elsparkcykar, bilpooler, samåkningstjänster och hyrcyklar används aldrig av det stora flertalet resenärer.

Var man bor styr också valet av färdmedel. Boende i Göteborgs innerstad, t ex använder den egna bilen minst. Bara 17 procent använder bil minst fem dagar i veckan, medan motsvarande siffra för de boende på landsbygden är 53 procent. Bilanvändningen påverkas också i förhållande till städernas och samhällenas storlek: ju mindre ort, ju större bilanvändande.

Samma bild gäller resandet med kollektivtrafiken. Ju större tätort, desto högre kollektivresande. 37 procent av de boende i Göteborgs innerstad använder således kollektivtrafiken minst fem dagar i veckan medan siffran för Borås är 16 procent och för landsbygden 8 procent.

Andelen som tror att de själva kommer att resa mer med kollektivtrafik de kommande åren ökar för tredje året i rad och ligger nu i nivå med resultaten före pandemin. 28 procent tror att de själva kommer att resa mer med kollektivtrafiken under de kommande åren medan 53 procent tror att deras resande blir oförändrat. Samtidigt tror 57 procent att samhället i stort kommer att präglas av ett ökat kollektivresande. Man väntar sig alltså att andra ska ändra sitt beteende mer än man själv.

Bland ungdomar i övre tonåren ökar andelen som tror att de kommer att resa mer med egen bil i framtiden – något som bör oroa kollektivtrafikbranschen.

Enligt undersökningen anser resenärerna att omställningen går för långsamt. Sju av tio vill att samhället investerar mer i kollektivtrafik och nästan hälften tycker att det behövs nya lagar och regler som styr mot hållbart resande.

Västtrafiks vd Lars Backman. Foto: Patrik Olsson.

Att åka mer kollektivtrafik och mindre bil anses enligt undersökningen vara det viktigaste som individen kan göra för att minska CO2-utsläppen. Samtidigt räcker inte miljöargumenten till för att motivera ett förändrat beteende. I stället är det fortsatt vardagsnära frågor som tid och pengar som är avgörande.

– För mig visar svaren att det finns ett starkt stöd för att öka det hållbara resandet men att vi alla behöver en knuff i rätt riktning för att lyckas. Det är en signal till beslutsfattare och alla vi som jobbar med de här frågorna, säger Lars Backström.

På frågan om vad det är som gör att deras resande kommer att ändras under de kommande åren svarade 19 procent ekonomiska skäl. Det var också den orsak till ett ändrat resebeteende som var het överlägset. Miljöskäl angavs således bara av sju procent, hälsoskäl och motion av tre procent.

Undersökningen ställde också frågan vad som skulle få de svarande att använda bilen i mindre utsträckning än idag.

Mer tillgänglig kollektivtrafik svarade 29 procent, billigare kollektivtrafik svarade 17 procent och dyrare drivmedelskostnader svarade 7 procent.

Ett axplock andra resultat från undersökningen: 55 procent åker bil därför att de gillar det, 53 procent anser att elektrifierade bussar gör kollektivtrafiken mer attraktiv och två av tre tycker att arbetsgivare bör subventionera periodbiljett för sina anställda.

69 procent av de svarande instämmer helt eller delvis i påståendet att samhället ska investera mer i kollektivtrafik.

Undersökningen Hållplats 2023 tar också upp en rad andra frågor som gäller kollektivtrafik och resval: Påverkan från pandemin, hemarbete, fritidsresande, önskemål om framtida resande och hinder för det framtida resandet.

Här kan du ladda ner rapporten Hållplats 2023.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)