Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fjorton bussar för 104 miljoner

HelsingborgsExpressen 1 vid laddstationen i Råå, Helsingborg. Foto: Scanianen/Wikimedia Commons.

De fjorton elledbussar som behövs för Helsingborgs andra BRT-liknande busslinje, Helsingborgs-Expressen 2, beräknas kosta maximalt drygt 104 miljoner kronor sammanlagt. Region Skåne väntas lämna en så kallad övertagandegaranti när det gäller bussarna. Om den nuvarande operatören förlorar trafiken i en kommande upphandling ska den nya operatören ta över bussarna. I första hand ska de båda operatörerna komma överens om övertagandet. I andra hand tar Skånetrafiken över bussarna som sedan ska användas av den nya operatören.

I likhet med den första HelsingborgsExpresslinjen ska linje 2 köras med eldrivna ledbussar. Trafiken ska starta i december nästa år och bussarna har en längre livslängd än längden på trafikavtalen: femton år. Det nuvarande avtalet i Helsingborg sträcker sig till juni 2027 med möjlig förlängning under två år.

Skånetrafiken ska ha rådighet över bussarna under hela deras livslängd.

Region Skåne har tidigare tecknat en övertagande garanti för 41 eldrivna dubbelledbussar till MalmöExpressen (klicka här).

HelsingborgsExpressen 2 kommer att trafikera Mariastaden – Maria station – Helsingborg C – Närlunda– Östra Ramlösa med trafikstart i december år 2024. En tredje HelsingborgsExpresslinje kommer att gå mellan Helsingborg C och Västergård med planerad trafikstart i december 2027.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)