Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverige och Storbritannien – skilda elbussvärldar

Den konservativa brittiska regeringen fortsätter att stötta en snabb övergång till elbussar. Foto: Alexander Dennis.

Medan den svenska regeringen nyligen med en månads varsel skrotade elbusspremien, fortsätter den konservativa brittiska regeringen att stimulera en övergång till elbussar. Det gäller elbussar i städerna, samtidigt som regeringen också nu också inleder en satsning på elbussar på landsbygden.

På fredagen presenterade den brittiska regeringen en ny satsning för att stimulera övergången till elbussar. Stödet gäller samtliga regioner i England utanför London under budgetåren 2023-2024 samt 2024–2025.

Projektet är döpt till ZEBRA 2 och är en uppföljning på det ursprungliga ZEBRA-projektet. Förkortningen står för Zero Emission Regional Areas, det vill säga nollemissionsregioner.

ZEBRA-projektet lanserades 2021 för att stimulera en övergång till utsläppsfri busstrafik i städer. Med stöd av ZEBRA har under de senaste åren cirka 1 300 elbussar rullat ut på de engelska gatorna. Tidigare stödde den konservativa regeringen finansiellt en övergång till lågemissionsbussar. Förutom elbussar kunde då stöd också utgå till exempelvis biogasbussar, men det mesta av det dåvarande stödet gick till elbussar.

– Vi har redan nått vårt första mål om minst 4 000 emissionsfria bussar. Denna nya finansiering kommer att bidra till bättre resor för ännu fler människor och även nå dem som bor i de mest glesbefolkade delarna av landet, sa transportminister Mark Harper när ZEBRA 2 presenterades.

Foro: Department of Transport, UK.

Den brittiska regeringen ser elbusstödet också som ett sätt att skapa fler jobb i landet eftersom satsningen på elbussar unnar brittiska busstillverkare.

Storbritannien har ledartröjan i Europa när det gäller en övergång till elbussar. Under första halvåret svarade landet ensamt för en femtedel av de nyregistrerade elbussarna i Europa, enligt siffror från Chatrou SME Solutions som vi nyligen kunde presentera (klicka här). Även under perioden 2012 – juni 2023 är Storbritannien Europas elbussetta med 2 359 nyregistrerade elbussar på minst åtta ton. Sverige ligger på en femteplats.

Även huvudstaden London har tidigt storsatsat på elbussar. De första elbussarna rullade ut på stadens gator i december 2013 (klicka här). Staden har nu som mål att samtliga mer än 9 000 bussar ska vara elektrifierade innan 2030. Nyligen passerades siffran 1 100 elbussar i trafik för Transport for London.

Under 2021 bidrog den brittiska staten med 71 miljoner pund (985 miljoner kronor) som stöd för investeringar i emissionsfri busstrafik. Förra året uppgick stödet till 198 miljoner pund (2,7 miljarder kronor). Och nu går man alltså vidare med ett stöd på 129 miljoner pund (1,8 miljarder kronor), men den här gången är 25 miljoner pund (347 miljoner kronor) öronmärkta för elbussar i landsbygdstrafik.

Den svenska regeringens beslut tidigare i sommar att med en månads varsel avskaffa elbusspremien för stadselbussar har fått hård kritik från såväl bussföretag som kollektivtrafikens branschorganisation Svensk Kollektivtrafik (klicka här).

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Laddinfrastruktur nyckel till framgång för elbussar - Grow Sverige

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)