Västra Götalandsregionen ska utreda hur man kan förtydliga krav på goda anställningsvillkor för förarna inom kollektivtrafiken. Det har regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd beslutat.
– Det blir allt svårare att få tag i buss- och spårvagnsförare. Finns det inga förare så kan vi varken bygga ut eller förbättra kollektivtrafiken, därför lägger vi stort fokus på kompetensförsörjningen nu, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i nämnden.
Kompetensförsörjningen ska de kommande åren vara ett prioriterat område för Västtrafik. Det övergripande målet för Västtrafik är att andelen hållbara resor ska öka i hela Västra Götaland. Till detta avsätter nämnden dryga 6,2 miljarder i budget för arbetet 2024.
– Förarbristen är redan idag akut och värre riskerar det att bli innan det blir bättre. Regionen som beställare måste ta sitt ansvar och ställa krav i upphandlingarna, så att vi kan bidra till bättre villkor i branschen. Vi vill att fler reser hållbart, och då behöver vi säkra kompetensförsörjningen inom kollektivtrafiken. Det är en strategiskt viktig fråga om vi ska kunna fortsätta utveckla kollektivtrafiken, säger nämndens ordförande Louise Jeppsson.
Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen vill se över möjligheterna att ställa högre krav på förarnas anställningsvillkor och arbetsmiljö.
– Man måste som medborgare kunna lita på att kollektivtrafiken tar en dit man vill, när man behöver det. Därför behöver vi i Västtrafik tillsammans med trafikbolagen förstärka arbetet med kompetensförsörjningen och förbättra arbetsvillkoren för våra förare, säger Bijan Zainali (S), ordförande i styrelsen för Västtrafik AB.
Det är oerhört enkelt. Lägg de 6,2 miljarder kronor (per år) på förarnas lön och man kommer aldrig mer ha brist på förare.
Betala för ramtiden minus 60 minuter för matrasten om ni vill få mer förare och behålla dom ni har.
Att sänka åldern räcker inte med tanke på lönerna för OB-tid och obetalda raster under skiftet. Vill ni behålla era förare samt locka nya till yrket så får ni börja i rätt ända.
Se till följande:
1. Höj lönerna ordentligt.
2. Få bort delade pass.
3. Ramtid på MAX tio timmar.
4. Betald tid under HELA uppehållet.
Sent ska syndaren vakna, kanske för sent?
Den sista september ska ett nytt BBA vara klart. Är det inte ett bra avtal denna gång heller, så hjälper det inte att politikerna gör en avsiktsförklaring om bättre arbetsmiljö vid kommande upphandlingar, för då finns inga bussförare kvar i branschen?
Jag som har kört i två år är redan trött på denna jobbet eftersom arbetstiden är inget bra obekväm arbetstid. Vi förare har vi inget skydd när vi sitter kör buss. Vi bussförare vi blir attackerad av resenärerna. Ni behöver tänka på chaufför höja lönen speciellt OB-tid.
Även fast man är aktiv bussförare och man söker anställning hos såårvägen så får man svaret..”tack för visat intresse, vi går vidare med andra lämpade ansökande..”.
Trots att man dagligen kört linjetrafik över 7 år.
Bygger dom inte då sin egen grop?
Givetvis måste lönerna komma upp samt arbetsmiljö…men man söker ju sig vidare till andra brancher när ingen någonsin lyssnar på vad som påtalas och man bara står/stampar på samma ruta som för 7 år sen.
Bra att en stor aktör inom kollektivtrafiken tar upp frågan, viktigt att fler regioner tar upp denna fråga. Samtidigt har ju många regioner gjort sina upphandlingar att billigast vinner, och vilka är det då som blir drabbade.
I andra branscher nämns beställaransvar för olika transport uppdrag.
Finns det något sådant inom upphandlad busstrafik?
Ställer man krav om goda anställningsvillkor så får man lugnt räkna med en ökad kostnad för utfört uppdrag.
Samtidigt görs det i vissa regioner neddragningar på trafik pga ekonomin, men tar man inte tag i detta problem så kan ytterligare neddragningar komma. Då i form utav personalbrist.
Till kommande avtalsrörelse så har kommunal lämnat sina yrkande till arbetsgivarsidan, dessa punkter är definitivt gjorda för att uppnå goda anställningsvillkor.
Återstår att se vad som händer.
Önskedrömen vore att man tog tillbaka trafiken i egen regi. Dessa ständiga upphandlingar som försämrar förarnas vilkor gång på gång.
Trafikbolagen har redan slimmat sina organisationer till max, det enda som är kvar är förarnas vilkor. Det innebär att den som hittar flest kryphål i lag eller kollektivavtal vinner upphandlingen.
Det största problemet är arbetstiderna, man löser av på stolpe och kan sluta i andra änden av stan. Hur man transporterar sig är förarens problem, sker på dennes fritid. Körtiderna är ofta skrivbordsprojekt som inte håller i verkligheten, som äter upp raster och pauser. Gör som i Danmark. 8 timmars ramtid, alla raster och pauser betalda så skulle ”förarbristen” försvinna direkt. Idag är det 147 000 personer med busskort som inte kör buss. Förbättra villkoren som kommer de tillbaka till branschen.