Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexibel busslinje i Sunne framgångsrik

Försöket med den dynamiska busslinjen X-linjen i Sunne i somras blev mycket lyckat, enligt en rapport från kommunen. Foto: Sunne kommun.

Den flexibla busslinjen X-linjen som kördes på test i värmländska Sunne under två sommarmånader blev en påtaglig framgång. Cirka 1000 resor bokades av Sunnebor och besökare under testperioden som pågick 15 juni till 13 augusti. Bakom testet stod Värmlandstrafik, Sunne kommun och bussoperatören Nobina.

Med X-linjen kunde resenärerna åka buss dit de ville inom en viss radie från Sunne Centrum. Resorna bokades i appen X-linjen och turerna anpassades efter bokningarna. För trafiken användes en av de bussar som normalt trafikerar den framgångsrika X-linjen i Säffle (klicka här).

– Med X-linjen ville vi se hur vi kan påverka fritidsåkandet. Trots att det var en kort testperiod är det jättekul att se att bussen blev så använd, säger Christian Granberg, trafikutvecklare på Region Värmland.

Mest användes X-linjen av vuxna resenärer. Medelrestiden blev 9,46 minuter och toppen inträffade under Fryksdalsdansen den 28 – 30 juli. En undersökning visar att resenärerna upplevce X-linjen som smidig, från bokning och kort väntan till oberoendet av tidtabell och flexibla hållplatser. Medelväntetiden efter beställning uppgick till 14,34 minuter.

De ungdomar som använde X-linjen reste kortare sträckor på i genomsnitt 2,5 minuter medan vuxna gjorde längre resor på i genomsnitt 4 – 5 minuter. De främsta resmålen bland vuxna var Berättarladan, Rottneros Park, Mårbacka, Selma spa, Teatertorget, Kolsnäs, Sunne golfklubb och religiösa platser. Populära resmål bland ungdomarna vr pump track på Mejeriängen, Sunne Ryttarförening, Teatertorget, fotbollsplanerna på Kolsnäs och Sunne Sommarland.

– Vi är glada över att X-linjen inte har ersatt promenader eller cykling, eftersom tanken är att bussen ska bokas för något längre avstånd, säger Christian Granberg.

Boendeanläggningarna och deras gäster har uppskattat X-linjen. Bland annat använde de bussen för transport vidare med tåg eller buss. Resenärerna uppger också att de uppskattade linjens vänliga och serviceinriktade förare.

Tekniken bakom X-linjen gör att körningar med tomma bussar kan minska.

– Det här sättet att resa är framtiden. Ska vi få till de globala miljömålen måste kollektivtrafiken hänga med och se till att också resandet är hållbart. Nu testar vi olika möjligheter för att se vad vi ska satsa vidare på. Skulle vi eventuellt kunna utnyttja skolbussar och servicetrafik på tider när dessa finns tillgängliga, frågar Christian Granberg.

Inför en ny upphandling 2027 undersöker Värmlandstrafik nu olika möjligheter att möta resenärernas nya behov.

– En anropsstyrd buss är ett smidigt alternativ när det inte finns möjlighet att ha busslinjer som går varje timme överallt. Dynamisk kollektivtrafik kan vara en stor del av lösningen för landsbygden, anser Mikael Persson, samhällsplanerare i Sunne kommun.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)