Endast en av nio utländska bussar betalar sina böter vid överträdelse av de danska miljözonsreglerna. Det hävdar den danska bussbranschens organisation Dansk PersonTransport. Att så är fallet är orättvist mot danska bussföretag och underminerar dessutom syftet med miljözonerna, anser organisationen som nu kräver att myndigheterna tar itu med problemet.
Dansk PersonTransport har fått uppgifter från Sund & Bælt som bland annat äger och driver den danska delen av Öresundsbron liksom Stora Bältförbindelsen, Femern Bältförbindelsen, flera danska färjehamnar med mera. Sund & Bælt registrerade under åren 2021 och 2022 sammanlagt 284 utländska bussar som körde otillåtet i de danska miljözonerna eftersom de inte var försedda med partikelfilter och inte heller uppfyllde euro 6–kraven.
Dansk PersonTransport har därefter kontaktat den danska Miljöstyrelsen som är den myndighet som ansvarar för att överträdelser av miljözonsreglerna beivras. Samma år, 2021 och 2022, bötfälldes totalt 61 utländska bussar för att ha brutit mot miljözonsreglerna. Av dessa betalade bara 32 böterna.
Miljöstyrelsen skyller på att Sund & Bælt inte har tillgång till alla andra länders fordonsregister. Därför kan man heller inte få fram vem som äger en viss buss. EU-lagstiftningen gör det inte heller möjligt att hantera bötesförelägganden för utländska bussar i andra länder.
– Det är helt orimligt att danska bussföretag förväntas följa reglerna samtidigt som de kan se att utländska bussar kan komma undan och bryta mot lagen utan konsekvenser. Det går ut över företagens konkurrenskraft. Det är också dåligt för miljön och underminerar effekten av miljözonerna, säger Alexander Höilund, näringspolitisk expert hos Dansk PersonTrafik i organisationens nyhetsbrev.
Miljözoner finns idag i städerna Köpenhamn, Frederiksberg, Ålborg, Odense och Århus.
Lämna ett svar