Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med nytt bussbranschavtal

Linn Sidén, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Kommunal och Sveriges Bussföretag har kommit överens om ett nytt bussbranschavtal. Det tvååriga avtalet omfattar cirka 24 000 anställda i bussbranschen och landade på det så kallade märket. Kommunal har också tecknat ett nytt kollektivavtal för dem som omfattas av avtalet med Sobona Trafik.

Avtalet gäller från den 1 oktober 2023 till den 30 september 2025 och ger löneökningar på 7,4 procent.

– Vi har nu träffat ett nytt kollektivavtal för bussbranschen som landade på det av industrin satta märket. Avtalet ger stabila förutsättningar och stärker konkurrenskraften för våra företag i en tid med ekonomisk osäkerhet, säger Linn Sidén, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag.

Det nya avtalet innehåller löneökningar och höjningar av ersättningar och tillägg i enlighet med märket, samt en höjning av lägstalönerna på avtalet, uppger Kommunal.

Även avtalet mellan Sobona Trafik och Kommunal ligger på det så kallade märket vilket innebär att löneökningarna i nivå med övriga arbetsmarknaden.

Taggat som: , ,

9 kommentarer »

  1. Detta är bara en till stor besvikelse för bussförare.

    Inga förbättringar vad gäller arbetsvillkor, korta pauser, långa ram tider, obetalda matraster som idag pendlar mellan 30 och 90 minuter men resten av svenska arbetare har 60 minuter, kväll, helg, övertids… och andra ersättningar. Börja och sluta på samma ställe, semester som är 25 dagar oavsett hur gammal är du och många år har du jobbat…

    Efter detta Arbetsgivare och våra politiker undrar varför folk vill inte jobba som bussförare, konstig eller hur?

    PS.

    Jämförelse:

    När jag började jobba som bussförare 2000,
    lön 16500, kaffe med bulle på Pressbyron kostade 6 kr
    idag högsta lön 29744 med ny avtal 31000 och kaffe med bulle 36kr

    så kaffe med bulle kostar 6 gånger mera och våra löner har inte fördubblas
    och detta är nästan likadan, bröd, mjölk, kött, grönsaker, frukt…

  2. Inga som helst arbetsmiljöförbättringar, vad är den ökade lönen bra till när man knappt orkar gå till jobbet dagen efter…men såklart jag är inte det minska förvånad.

  3. Nöjda arbetsgivare och då vet de anställda att de förlorat?

    Om 2 år ville ni ha 8000 nya bussförare? Dubbla den siffran efter resultatet med BBA2023! Missnöjda förare söker nytt jobb, och nya förare är som ni vet svårare att hitta. Man borde ha försökt att behålla de man redan har? Och gjort ett avtal som man kunde använda i en platsannons.

    Men som man bäddar får man ligga?

  4. När Förbundet kallar detta en bra förhandling och att vi fått ett bra avtal så är det uppenbart att man från Förbundet tappat all kontakt med verkligheten och att man lever i en egen självförverkligande bubbla.

    Som arbetsplatsombud så kan jag bara säga att Förbundet är en skam för allt vad arbetarrörelse någonsin varit och kämpat för!!

    Hur vill ni att vi skall kunna värva medlemmar framöver, skall vi muta arbetstagarna med godispåsar eller knivhota dem för nu har vi varit försäkringssäljare under så många år att något nytt måste hända och det verkar inte som det kommer hända något från Förbundets sida. Det blir väl att gå tillbaka till rörelsens början där vi arbetstagare visar vem som har makten i fackföreningen och kastar ut de som motsäger sig vår vilja.

  5. Helt otroligt. Kommunal skulle trycka hårt på arbetsmiljön. Inte ett skit hände.. slavar har det bättre..

  6. Ni bussförare ni är ute och ,,, gör som jag görde , SLUTA jobba gratis med dåliga arbetsvillkor , ta ett ny utbildning till ex : rörmokare dem tar 3000: kr per timme ! Eller inom El branschen 3000:kr i timme , har ni inte beställt en rörmokare hemma eller El ,,,, . Hur mycket har ni betalt sammanlagt ?

  7. Facket är ingen ”dem som misslyckas” utan alla vi som är med. Att knälla om dåliga villkor på BBA är att erkänna egen svaghet.
    Bussföretag, speciellt stora bolag med söta avtal, har bara ett mål: tjäna vinst. Och inget fel med det. Företag följer spelregler väldigt noggrant. Spelregler i sin tur ställs av politiker som uppdragsgivare (SL där jag jobbar).
    Så snälla kollegor: sluta klaga och ge istället aktiv stöd till facket så att vi alla kan sätta ned foten och ha vikt på vårat ord!

  8. Vad ni borde lägga ned lite tid och energi på. Är obkväm arbetestid och ersättning därefter. OB startar inom andra yrkesområdrn efter kontors tid dvs 17:00 vardagar. Borde renderi 20% påslag av grunlön måndag 06.00 till fredag 17:00 fredad 17:00 till måndag 06.00 50% på grundlön är en skälig ersättning för vad vi står ut med !

  9. Jag jobbar som bussförare fattar inte mig och för mig finns en enkel fråga och jag har inget svar på den. Inom Skandinavien, Norge från 36999 norska kronor till 40683, Danmark från 27000 till 33000 danska kronor, Finland från 3750 euro till 4700 euro, och Sverige (som du själv vet), varför måste det vara så mycket skillnad i löner i bussbranschen? Tror man att problemet ligger hos kommunal ?
    Eller finns det någon annan orsak? Kan någon förklara för mig varför vi är som bussförare inte borde ha tillräcklig lön och en standard som motsvarar länderna i Skandinavien????

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)