Det rödgröna styret i Stockholm backar om införande av miljözon 3 i Gamla Stan, skriver partierna i ett pressmeddelande. Det var i juni som man meddelade att miljözon 3 ska införas i Stockholms city. Beskedet möttes av kraftiga protester från bussnäringen, många inom den övriga besöksnäringen och från företagarna i Gamla stan. Men nu backar den politiska majoriteten i Stockholm från planerna. Det är dock oklart om hela Gamla Stan omfattas av de slopade planerna, likaså vad som i övrigt ska ske i centrala Stockholm.
– Miljöpartiets besked om att man nu avstår från planerna om att införa Miljözon 3 i Gamla Stan i Stockholm och istället införa en stadsmiljözon, ett nytt begrepp i dessa sammanhang, gläder många idag. Vi från Sveriges Bussföretag har tillsammans med många intressenter inom den svenska besöksnäringen kritiserat beslutet om att införa miljözon 3 i Gamla stan och delar av city i Stockholm, säger Anna Grönlund, branschchef v id Sveriges Bussföretag.
– Dagens besked är dock tveeggat – på en direkt fråga från oss uppger Miljöpartiets pressansvarige att ”dagens besked gäller enbart Gamla stan. Miljözon klass 3 i en del av city utreds fortfarande”.
– För alla de resenärer som alltså vill fortsätta att resa med buss till centrala delar av Stockholm är frågan därför ännu oklar och oroande. Vi ser fram mot att Stockholms politiska ledning nu helt och hållet värnar de klimatsmarta resor som görs tillsammans i buss till, från och inom Stockholm. Busstrafiken behöver undantas vid ett eventuellt införande av nya miljözoner i Stockholm. Svenska bussar kör redan idag fossilfritt till 85%, huvudsakligen på biodiesel. Först 2030 beräknar vi att det kommer finnas ett tillräckligt utbud av elektrifierade turistbussar på marknaden, fordon som också uppfyller andra politiskt utpekade hållbarhetskrav, säger Anna Grönlund.
Istället för miljözon 3 ska Gamla Stan bli en så kallad ”stadsmiljözon”.
– Vi har utrett frågan om miljözon klass 3 och kommit fram till att det här är en mycket bättre lösning. Det största problemet i Gamla stan är att alldeles för stor yta domineras av bilar och parkeringar, istället för stadsliv och mänskliga möten, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
I praktiken betyder det att hundratals parkeringsplatser i Gamla Stan försvinner och ersätts med ytor för vistelse. Bland annat ska Mälartorget, Kornhamnstorg och kajerna i Gamla Stan utvecklas och på Munkbroleden och Skeppsbron ökas utrymmet för fotgängare och cyklister.
Samtliga P-platser på Mälartorget, Kornhamnstorg, Storkyrkobrinken, Lilla Nygatan, Munkbrogatan och Munkbrotorget tas bort, likaså en tredjuedel av parkeringsplatserna på Skeppsbron. Flertalet p-platser försvinner redan till nästa sommar.
– Att den rödgröna majoriteten nu backar är en seger för förnuftet, men ett fiasko som skapat stor oro, kommenterar oppositionsborgarrådet Dennis Westin.
Ett införande av miljözon 3 skulle ha inneburit ett förbud mot alla fordon som inte är el- eller gasfordon och som uppfyller utsläppskraven för Euro 6. I praktiken skulle det inneburit att turistbussar inte kan köra in i området.
Sveriges Bussföretag har länge arbetat hårt för att stoppa planerna på miljözon 3 i centrala Stockholm. Men det är alltså ännu oklart om bussföretagen kan plocka fram champagneglasen. Enligt SvT pågår en utredning om miljözon klass 3 ska införas i andra delar av staden. Det är i nuläget inte heller klart om hela Gamla Stan omfattas av beslutet.
Lämna ett svar