”Ett införande av miljözon 3 i Stockholms city drabbar många resor under en lång tid framöver. Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) borde ha talat med berörda branscher innan beslutet fattades”. Det säger taxijätten Taxi Stockholms tillförordnade vd Pernilla Samuelsson med anledning av att Stockholms stad har beslutat att införa miljözon 3 i Stockhoms city i december nästa år (klicka här).
Enligt Taxi Stockholm kommer införandet av miljözon 3 att medföra betydande utmaningar för taxiföretagets verksamhet. Taxi Stockholm pekar på att man arbetar med att ställa om sin fordonsflotta, men att mycket återstår att göra.
– Det råder ingen tvekan om att omställningen måste och ska göras. 2022 var fyra procent av Taxi Stockholms fordonsflotta utsläppsfri. Idag är det 30 procent. Omställningen går fort och drivs framåt av branschen, säger Pernilla Salomonsson.
Hon varnar dock för att trots att Taxi Stockholms omställning är på frammarsch kan införandet av miljözon 3 leda till att alla typer av Taxi Stockholms resor kan drabbas under en lång tid framöver: privata-, företags- och omsorgsresor.
– Borgarrådet borde ha haft en dialog med berörda branscher innan ett sådant här beslut. Detta för att skapa förståelse och god inblick i vilka komplikationer beslutet får för stockholmarna, vilka utmaningar det skapar för branschen och framförallt vilka ökade behov som infrastrukturen måste kunna tillgodose på grund av detta, säger Perncilla Samuelsson.
Taxi Stockholm vill se en ökad dialog mellan transportbranschen, politiker och berörda myndigheter.
Tror Lars Strömgren som sin företrädare Daniel Helldén att ”Omvägar” inte betyder något?
Det är behovet att frakta sig från A till B som är det viktiga, inte Miljöhänsyn. I en Region som sträcker sig från Gävle och Västerås till Norrköping. Där allt fler kan arbeta hemma och inte vill rycka upp familjen från skolor, grannar etc även om jobb-kontoret flyttar.
Ju fler elbilar, desto viktigare blir AVSTÅNDEN, både för dem och fossilbilar.