Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexiblare kör- och vilotidsregler rycker närmare

Flexiblare kör- och vilotider för turstbussförare har fått grönt ljus från EU-parlamentets transport- och turismutskott. Foto: MAN.

Flexiblare kör- och vilotidsregler för bussförare i turist- och beställningstrafik rycker närmare. EU-parlamentets utskott för transporter och turism (TRAN) sa på torsdagen ja till flera förändringar av regelverket. ”En stor framgång”, säger den internationella vägtransportunionen IRU (där Sveriges Bussföretag är medlem) som länge har arbetat för en ändring av kör- och vilotidsreglerna för turistbussförare. De nya reglerna ligger också i linje med vad bland andra ett antal tunga organisationer i turistnäringen vill se.

Nästa steg är att EU-parlamentet i sin helhet ställer sig bakom ändringarna och därefter också EU:s ministerråd.

I korthet innebär ändringarna i kör- och vilotidsreglerna att turistbussförare kan dela upp sin obligatoriska 45-minutersrast i två raster om vardera minst femton minuter. Den totala tid för raster som föraren har rätt till ändras inte.

Den så kallade tolvdagarsregeln som tidigare endast gällde i internationell trafik utvidgas att gälla även turist- och beställningstrafik inrikes i ett land. Tolvdagarsregeln innebär att en förare har möjlighet att vänta med att ta sin veckovila i upp till tolv dagar efter slutet på den föregående veckovilan.

Turistbussförare kan också enligt de nya reglerna skjuta upp sin dagliga rast en timme en gång under en resa som pågår minst sex dagar.

Dessutom föreligger nu också ett förslag som TRAN har ställt sig bakom och som handlar om att digitalisera den blankett eller waybill som alltid måste medföras i internationell turist- och beställningstrafik. Det innebär att EU-kommissionen ska skapa en flerspråkig webbplats som kan användas för kontroller ute på vägarna.

Kommissionen uppmanas också att undersöka möjligheten att integrera den flerspråkiga webbplatsen som en del av informationssystemet för den inre marknaden (IMI), vilket ytterligare underlättar informationsutbytet.

– Det här är en stor framgång för turistnäringen i Europa. Ännu viktigare är att det är en stor framgång för turistbussförarna. De får äntligen regler som är avsedda för de specifika förhållandena i yrket och inte som nu för lastbilsförare, säger Raluca Martin, chef för IRU:s arbete i EU.

De nya reglerna ska klubbas av EU-parlamentet och rådet i år vilket gör det möjligt att införa de nya reglerna under 2024.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

2 kommentarer »

  1. Det är väl bra att det blir lite mer flexibelt för beställningstrafiken. Men kommer inte klagomålen istället bli att reglerna är för krångliga, när det blir fler kombinationsmöjligheter?

  2. Det finns alltid risker med regler, hur de tolkas,hur de används.
    Det finns arbetsgivare och förare som alltid kommer maximera utan sunt förnuft.
    Jag uppfattar det nya tänket som att försöka slipa ner de vassa kanterna.
    Tack

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)