
Mellan 500 och 700 nya bussförare och 150 spårvagnsförare behövs till kollektivtrafiken i Västra Götaland. Foto: Ulo Maasing.
Bristen på bussförare är stor i hela Europa. Ett exempel är kollektivtrafiken i Västra Götaland som Västtrafik ansvarar för. Där behövs mellan 500 och 700 nya bussförare och över 150 spårvagnsförare i år och nästa år, rapporterar Sveriges Radio P4 Göteborg.
– Just nu behövs mellan 50 och 100 ytterligare bussförare och cirka 60 spårvagnsförare för att klara att upprätthålla hela trafiken, säger Anna Johansson, chef för affärsenheten på Västtrafik, till P4 Göteborg.
Bristen på förare gör att bussturer dras in, framför allt på Hisingen i Göteborg, och att spårvagnslinjer kortas av.
Men förarbristen är större än vad de akuta siffrorna visar. För att klara övertidsuttag, pensionsavgångar och att skapa bra arbetsscheman behöver de operatörer som kör för Västtrafik ytterligare 500 – 700 bussförare samt över 150 spårvagnsförare i år och nästa år.
Det räcker med att höja lönen med 20-30% och vips, kommer bussbolag kunna välja och vraka mellan förare. För att de finns på marknaden, fast jättemånga väljer bort just detta yrke och jobbar med annat.
Jag är bussförare själv och har jobbat med det i 7 år nu. Varje år blir det bara värre och värre med tex arbetstider, man har ingen liv när man jobbar som bussförare och då menar jag inte att ibland börjar man vid 4 utan att tjänster är 12 timmar långa, visst man har 2 raster under dagen men man blir bara trött av dem tycker jag. Lönen är inte heller jätte bra med tanke på hur stor ansvar vi har tyvärr.
Jag slutade köra buss efter 46 år på samma trafikområde. Jag hade 10 månader kvar till pension, men orkade inte ända fram till målsnöret. Fick bara delade tjänster, vakna 3:30 åk sista nattbuss 4:10, ankom garaget 4:40, börja köra 5:30. Det är två timmar av dagen totalt bortkastade. Inte blir det bättre när man ska hem 9:30 och man ska vara tillbaka 13:30, när det är 30 min mellan bussarna, vilket betyder att man är hemma i drygt 2 h, inte mycket att skryta med när en normal matrast är 1 h? Sedan slutar man 18:30, japp 9 h arbete. Är hemma 19:30, då kan ju den normalbegåvade räkna ut att det är dags att sova om man ska få 8 h sömn innan man ska upp till nästa pass?
Dag ut och dag in, med bara några enstaka dagar med 4-6 h sträcktjänst för att kompensera för alla 9-10 arbetsdagar. Jag orkar inte längre, gubben är gammal!!!
När jag körde för SL innan upphandlingsvansinnet startade gick de gamla förarna i full pension vid 63 år. Idag 66 år och ökande? Men de sista åren sökte man då enligt senioritetsprincipen, så man kunde få ett lugnt fast jobb på en linje man gillade. Tjänsterna var också max 8 h dag, 7 h kväll och 6 h natt. Vi hade också frikort på hela SL-trafiken, och fick behålla det som pensionär, om man jobbat i 30 år, Idag måste man betala månadskortet själv.
På 80-talet var vi också massor av unga förare, många var också unga kvinnor. Men på 90-talet när pengar fick större betydelse än personalen så slutade folk och inga nya unga kom? De man fick var äldre och invandrare. Hela yrkeskåren fick en hög medelålder, och snart är medelåldern över 65? Bussbranschen klarar med andra ord bara av att hålla näsan ovanför ett litet tag till? De överlever nu bara för att pensionen är så usel så folk tvingas fortsätta upp i 70-årsåldern? Ja många invandrare har inte varit i Sverige i 40 år och får då en mycket usel pension som inte går att leva på, och tro mig usel är den trots att man har 40 år i branschen!
Bussbranschen vill gå med vinst, varje år, och ser därför inte långsiktigt på saken. Så förr eller senare kommer verkligheten ikapp och man tjänar då inga pengar alls, för att det finns ingen som vill köra deras bussar längre. De hade chansen att göra en uppryckning genom att skriva på ett bra BBA 2023, men som sagt man ser inte ens sin egen nästipp?
Fast egentligen är det ju politikernas fel alltihop, som privatiserade välfärden. Kapitalister vill gå med vinst och pressar utgifterna så att det då blir billigare för regionen, på kort sikt, så att skatterna inte behöver höjas och man blir då lättare omvald? Men det blir personalen som får betala kalaset, och när de tröttnar så finns det 100 000 personer med D-körkort som kan köra buss, men i verkligheten är det ingen som vill kör buss längre.
Umgås man mer med lobbyister än med personalen så blir det så här illa. ”Som man bäddar får man ligga”, urgammal svenskt ordspråk som ingen av makthavarna förstår vad det betyder?
Det är väl bara pengar som räknas nu för tiden, man tänker inte på de som ska utföra arbetet. Kommer ihåg när jag började köra för keolis 2017 då hade de bonus på hur bra man körde tror du det finns kvar? Det enda de är ’stolta’ över är friskvårdsbidraget. Egentligen har bussföretag stora vinster men de pengar kommer vi aldrig se.
Sen fattar jag inte att de som jobbar tex på lager de får ju hur bra lön som helst, visst de har tuff jobb men för fan det har väl bussförare, undersköterskor mm också? Blir så himla förbannad på det. Jag är 26 år och det var mitt dröm att köra bussar men nu känns det inte roligt längre, varje år hoppas jag för förbättring men nu har jag tappat hoppet.
Inom bussbranschen behöver 80% satsas på arbetstiderna och 20% på lön.
Varken Västtrafik eller bussbolagen tar något ansvar, bara skyller på varandra att bussbolaget skrivit på 10-åriga avtalet och att dem får lösa det själva, eller att arbetstiderna inte kan ändras för att VT bestämt när/var de ska avgå exakt. Allt handlar om pengar men det är stackars resenärerna som kommer råka illa ut i slutändan.
Dagens situation är ingen nyhet, det förutspåddes redan för 5-10 år sedan att det skulle bli så här. Hade varit mycket värre om personalen inte hade ”sjukstrejkat” för minsta lilla trötthet eller hosta.
Detta yrke behöver en ”make over”. Det finns många behöriga yrkesförare som har valt bort detta yrke pga låg status. Tyvärr.
Idag är det många som klagar men som vanligt väldigt få som gör det man skall, Om varje chaufför kör som man skall ex göra en säkerhetskoll mm samt kör i de hastigheter som finns samt skriver upp den övertid som blir när man ställer bussen så kommer alla ansvariga se och höra från övriga överordnader att dem måste göra någonting NU. Men dessa råd som facken ger struntar många chaufförer i.
Jag håller dels med dig, många chayfförer skiter i att anmäla skador, tänker inte på passagerarna och kommer sent till jobbet, men facket gör inte heller jätte mycket för att förbättra läget, varför får tex transdev införa 10 timmars ramtid i samarbete med kommunal och i samma veva får de andra bussbolag ha 13 timmars ramtid? Om kommunal bryr sig om chaufförer då borde de kräva det från ALLA bussbolag tycker jag.